Ahad, 21 Disember 2008

Roti Nasi

Dah lama teringin nk buat roti nasi ni, tapi banyak plak halangannya, nasi takde lah, tepung roti habis lah dan yang paling utama, takde masa, sebab hubby cuti 2 minggu, bila dia ada rumah payah sikit nk wat roti atau kek ni...dia asyik ajak berjalan ke sana ke mari jer... dan bila dh balik umah, letih, masak plak ala kadar jer

Dan hari ni dia dh start keje (biasalah kalo dh keje, dapatlah aku rehat sikit kat rumah, masa terluang tu bolehlah buat roti nasi ni

Jeles jugak tengok kak Chik, Hana dan Fiza asyik membuat roti jer...so hari ni aku pun try ler....



Bahan-bahan
~80 gram nasi putih
~100 ml air
~250 gram tepung roti
~60 ml susu segar
~4 gram dry yeast
~2 sudu besar gula
~20 gram butter atau marjerin
~1 sudu kecil garam

Cara-cara
1.Mula-mula aktifkan dry yis tu dgn 1\2 sudu kecil gula n tepung dan masukkan dlm air suam, tunggu hingga betul-betul berbuih.
2.kemudian blender nasi bersama air dan susu hingga betul-betul hancur.
3.masukkan yis, nasi yang telah diblender, marjerin, gula dan garam ke dalam tepung dan uli hingga tepung tak melekat pada tangan.
4.rehatkan doh selama 1 jam dan setelah itu tumbuk doh keluarkan angin.
5.kemudian terap doh memanjang dan lipat 3
6.letakkan doh dlm acuan sandwish loaf dan biar hingga doh menjadi dua kali ganda dan setelah itu bakar pada suhu 190 darjah selama 25 minit.
7.keluarkan dr oven dan glis roti tadi dengan butter utk dapatkan permukaan yang berkilat.

2 corat coret:

Rafizah Nordin berkata...

uiks daku baru wat sekali tau...dak jepung tu yg selalu wat.hehehe tp mmg bhjt nak buat lagi.kali ni nak pakai tenage 4 kerat nih.xmo pakai BM.nak tgk pbezaan hasilnya...

Noorma berkata...

oii...tak nk pakai BM tu, nk exercise ker? alah Fiza, ko still anggun ler, usah riso
Tapi kalo pakai tenaga mesti sedap kan, menguli dengan penuh perasaan, masa tu ler kalo ada yang tak puas hati kat sesapa, tumbuk ler, lenyek, uli sesedap hati, padan muka! ..he,he,he...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...