Khamis, 18 Disember 2008

Laksa

Laksa lagi.....ni kes si along, time g pasar malam jer mesti request laksa, tp hari tuh makcik yang jual laksa tu tak berniaga (hujan, dia malas tanggung risiko, so tutup gerai), so aku ler yang kena buatkan laksa untuk dia.
Bahan-bahan untuk kuah laksa
ikan kembung-direbus dan diambil isinya
bawang merah
belacan
petis
cili kering kisar
asam keping
bunga kantan-dibelah 4
daun kesum
air
garam, perasa


Cara-cara
1.Ikan kembung direbus, kemudian toskan. Ambil isinya dan asingkan tulangnya. Isi ikan diblender dan asingkan dalam satu bekas
2.Sementara itu, tulang-tulang ikan tadi jangan dibuang. Blender bersama sedikit air hingga halus dan tapis.
3.Bersihkan blender dari sisa tulang ikan dan masukkan bawang merah, belacan dan cili kisar. Blender sampai halus
4.Masukkan bawang yang diblender tadi ke dalam periuk bersama dengan air kisaran tulang ikan yang ditapis tadi.
5.Letakkan bunga kantan, daun kesum. petis dan asam keping.
6.Hidupkan api dan masak sampai mendidih.
7.Masukkan air dan isi ikan yang diblender. Kuantiti air bergantung kepada banyak mana kuah yang dikehendaki. Masukkan garam dan serbuk perasa. Kalo kurang masam, boleh tambah lagi asam keping.
8.Masak sampai mendidih.


Bahan-bahan lain
laksa-direbus dahulu
timun-dicincang
bawang merah-dihiris halus
daun salad-dihiris halus
cili merah, cili padi-dihiris halus
daun pudina
telur rebus

Sebenarnya aku dh terbiasa buat laksa macam ni, dr kecik lagi dh tau macam mana nk buat kuah laksa ni.Sebab tu aku tak brani nk cuba resepi laksa yang lain. Kang tak makan plak Hang Jebat aku tuh. Dia tu banyak ragam sikit. Kalo lain macam jer, dia jamah dua tiga sudu jer. Kang aku yang sakit ati, so baik tak payah buat.

Kengkadang tu teringin jugak nk makan Laksa Sarawak? Macam manalah rasanya yer? Laksa Nyonya aku dh pernah buat. Pun tak mendapat sambutan kat umah ni. Sama la nasib dengan laksam. Kalo teringin sangat nk makan laksam, aku beli jer. Tapi tak boleh selalu ler, sebab kuah dia berlemak, kang berlemak plak badan aku ni. ..he,he,he....jaga badan bebbbb......

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...