Rabu, 10 Disember 2008

Kari Kepala Ikan Jenahak

Hari tuh my hubby g memancing kat kolam bayar air masin di Port Klang, dapatlah ikan jenahak yang seberat 3 kilo lebih ni.... Laki aku tuh memang kaki memancing, kalau sehari tak memancing, mau gatal satu badan dia. Tapi ada pantang larang plak kalo dia g memancing, aku tak leh ikut, sebabnya kalo aku dan anak-anak ikut, gerenti dia tak dapat sebarang ikan punya. Membazir duit jer.
Tapi kalo dia g sorang-sorang,,pasti kami sekeluarga dapat merasa ikan besar yang fresh lagi sedap, siakap, jenahak, senangin dan lain-lain. Dan, untuk tidak menghampakan semua pihak, so baik jer aku dan anak2 tinggal kat umah atau g window shopping jer. Nanti bila papa dia balik, boleh masak ikan besar.
Ni kari kepala ikan jenahak. Ikan ni punyalah keras tulangnya sampai payah aku nk belah dua kepalanya. So aku cuci bersih2, rendamkan dalam air beras bercampur perahan limau purut, dan masak seketul gedebak besar mcm ni. Kalau ler mak aku tahu aku macam macam ni, sure kena leter punya.!!

Resepi kari ikan ni ada kat dalam almari resepi aku tuh. Klik sini yer. Masak kari ikan ni sama jer, cuma lebihkan air asam untuk menghilangkan hanyir ikan tuh. Jangan letak santan banyak sangat, nanti muak plak. Kalau ikut indian style, tak letak langsung.



Ni lauk-lauk sampingan kami hari ni. Daging masak kicap, sambal tempe goreng, dan ikan bawal cermin goreng rangup. Jemput makan sume !!

2 ulasan:

CatlinaFly berkata...

wow..superbnye kari kepala ikan... :)

Tanpa Nama berkata...

he,he,he.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...