Ahad, 14 Disember 2008

Daging Bakar + Budu

Hidangan tengahari ini. Daging Bakar dan Budu...emmm..sedapnya... walaupun aku ni orang Perak dan hubby orang melaka, tp kat dapur kami memang tak kering stok budu. Ada jer, kengkadang tu goreng keropok lekor pun cicah dengan budu. Pelik jugak selera kami ni.


Pertama kali diperkenalkan dengan budu ni masa aku study kat Um, rakan serumah kak Hanim (orang kelantan) yang ajar aku makan, tapi masa tu dia makan dengan tempoyak. Aku plak masa tu tengah demam, so memang takleh ler nk mencuba .
Sampai ler aku dok kat Bukit Jalil ni, satu hari aku tengok drama kat tv, lakonan Catriona Ross, citer pasal budulah jugak..aku tengok berselera sungguh dia makan, cicah dengan ulam.

Malamnya aku pun merayaplah g pasar, pergi kat kedai yang menjual barang-barang dari pantai timur. Mula-mula tu malu jugak nk tanya, tapi teringin punya pasal, tanya jer lah....Disebabkan loghat kami ni lain macam, pekedai tu pun tanya.."kakak ni orang mana, bukan orang kelatan/terengganu kan?"
"Ye, kami bukan orang pantai timur, tapi memang teringin nk cuba makan benda ni,"
Makcik tu pun rekomen budu cap gajus (ketereh) kepada kami. Dia juga ajar aku cara nk makan budu ni, cicah dengan ikan bakar dan ulam-ulam seperti jantung pisang, kacang botol, kacang panjang, dan lain-lain.

Sejak hari tu, kat dapur aku ni ada jer budu. Sampaikan mak aku (yg mix pakistan+melayu) pun boleh makan budu ni. Mula tu aku tak nk bgtau kat dia benda tu budu, mesti ler dia tak sentuh, aku cakap air asam jer, tp bila dh habis makan, baru aku cakap.... mak aku terkejut, katanya ''eh, sedap plak, tak berbau hanyir pun". Lepas tu aku gelakkan mak aku sebab dh berjaya bagi dia makan budu. ha,ha,ha.........

Lauk hari ini, daging bakar, budu, sambal tumis sotong dan lemak putih petola. Makan budu ni kena dengan lauk kampung, kalo kari memang tak masuk.... he,he,he

1 corat coret:

Rafizah Nordin berkata...

noorma,camne wat daging bako tu?bako dlm oven eh?ajo....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...