Jumaat, 19 Disember 2008

Asam Pedas

Sebenarnya kat umah ni memang jarang buat asam pedas, mungkin sebab anak2 tak leh makan (sebab pedas) tu yang tak selalu buat. Dan lagi satu, aku memang tak brapa pandai masak asam pedas ni. Kalo mak mertua aku masak (melaka style) kuahnya mesti pekat, mau dekat 1/
2 kilo cili dia guna. Kalo cara mak aku plak, kuahnya cair jer.
Bagi aku plak, aku lebih suka masak asam pedas rebus jer (sbb takde minyak, leh diet sikit) tp hubby plak tak suka...hish..memang banyak kerenah orang kat umah ni

Resepi ni ikut style aku jer, cedok resepi dr mak aku sikit, Eja, Mak Long...akhirnya jadilah asam pedas my style

Bahan-bahan
>ikan (aku guna ikan jenahak)
>cili kering (ikut suka nk banyak mana)
>bawang merah*
>bawang putih*
>halia*
>serai*
>kunyit hidup* (guna serbuk pun boleh)
>belacan*
>ketumbar biji (sikit jer)
>air asam jawa
>bendi/terung bulat
>daun kesum-dirampai halus
>halba campur
>garam, perasa

Cara-cara
1. Bahan yang bertanda * dimasukkan ke dalam blender dan dikisar halus
2. Panaskan periuk, masukkan minyak masak.
3. Tumis bahan yang dikisar halus tadi bersama dengan halba campur. Tumis sampai naik bau, pecah minyak
4. Masukkan air (sebanyak mana yang dikehendaki) dan biar hingga kuah mendidih
5. Masukkan ikan, bendi/terung bulat. Tunggu hingga mendidih lagi
6. Perasakan dengan garam dan ajinomoto (kalo suka)
7. Akhir sekali, sebelum ditutup api, taburkan dengan hirisan daun kesum. Siap

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...