Rabu, 3 Disember 2008

Laksa Mee

Hari ni pun bz jugak..teruskan dengan projek menjahit baju kurung..aku kena siapkan semua baju-baju tu sebelum hari jumaat ni, sebab hari sabtu dh mula nk buat biskut dan anyam bekas ketupat. Dan hari ahad ni..seperti sedia maklum lah..aku kena masak kuah kacang, buat rendang, masak ketupat palas dan lain-lain. Huh..banyaknyer kerja yang menanti..kalaulah ada sepasang lagi tangan..kan senang... ish..macam sotong la plak..
Sambil menjahit, sambil dengar radio, sinar fm. Layan jer lah lagu2 lama tu. Tapi otak ni tetap fikir nk masak apa tengahari ni? malas nk masak nasi..masak mee jer... mulanya terfikir jugak, nk masak mee apa? mee kari? mee rebus? mee sup? takpe...rilex dulu..jahit baju dulu....
Dan..akhirnya dapat jugak idea, laksa mee. Mungkin ada dikalangan anda yang belum pernah makan mee ni. Ianya lain sikit dari mee kuah biasa sebab ada kacang panjang, kena plak ngan sambal udang geragau..itulah kelainan mee ni.
Dulu, jiran sebelah umah aku (kak Nor) selalu masak mee ni dan bagi kami sekeluarga makan. Katanya kat tempat dia di Pantai Remis memang terkenal dengan mee ni. Aku pun tak brapa tahu akan resepinya..tapi baru2 ni masa searching resepi kat myresipi, aku terlihat resepi mee laksa ni..apalagi, terus salin lah... dan inilah hasilnya. Kali ni aku guna mee kuning biasa jer (sepatutnya guna mee sanggul, baru sedap). Takpe lah..janji leh masuk tekak. So apa lagi...zazzh....


Bahan-bahan ( 2 org )
* 1 bungkus mee sanggul

Bahan-bahan sup:-
5 biji bwang merah
5 ulas bawang putih
Rm2 udang kecil
10 tangkal kacang pjg
bebola ikan
* fish cake ( jika suka) dan garam

Sambal mee:-
2 cm belacan
5 bawang merah
5 ulas bawang putih
10 tangkal cili kering
Sedikit udang kering
3 keping asam keping
garam n gula

Cara-cara
Sup:- - tumis bawang merah n bawang putih shingga wangi - masukkan udang. Biar seketika - masukkan air 3 cawan - Bila mendidih masukkan kacang pjg, bebola n fish cake - perasa n garam

Sambal mee:- - kisar bawang merah, bawang putih, belacan, cili kering, udang kering - tumis bahan2 yg dikisar sampai wangi n masak - masukkan asam keping,gula n garam secukup rasa
mee dicelur sampai lembut n bolehlah dicampur bersama sambal n sup....





0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...