Ahad, 7 Disember 2008

Kek Kukus Velvet Hawflakes

Yeh,,yeh...akhirnya dapat jugak aku buat kek lapis kukus ni. Asalnya nk buat pagi tadi, tapi lepas dh masak ketupat, buat kuah kacang, rendang dll badan ni rasa penat la plak..so terus lah cancel...tapi lepas balik jer dr pasar malam tadi, aku terus capai mixer dan alat penimbang..terus buat kek ni....
Lepas kukus, anak-anak dan hubby dh tak sabo-sabo nk tengok hasilnya. Maklum lah..esok nk bawak kek ni ke rumah mak mertua plak...(he,he,he...biasalah...esok kan semua menantu berkumpul...so masing2 nk tunjuk hasil masakan masing-masing....)
Aku potong la sikit..bagi para hakim ni rasa...diorang kata sedap..dan boleh buat lagi lain kali. Tapi aku rasa tak brapa cantik lah...lapisan dia tak brapa belance..ada yang nipis, ada yang tebal...maklum ler ni kali pertama aku buat kek lapis..kalau kuih lapis tu selalu ler...Nasib baik menjadi..kalau tidak...macam biasalah...Thanks to Kak Fida,,sebab bagi resepi yang sedap dan mudah.

Bahan-bahan
>5 biji telur - grade A yg sejuk(dr peti ais)
>225 g gula halus
>220 g tepung gandum*
>1 sk rata baking powder*
>1 sb ovalette
>150 ml susu cair
>1/2 sk garam
>100 ml minyak jagung/masak
>1 sk esen vanilla
>pewarna merah,kuning,hijau dll ikut suka
>secukup hawflakes (akak gunakan yg sebesar syiling 50 sen)

Cara-cara
1.Ayak tepung dan baking powder kemudian campur kesemua bahan2 di dlm mangkuk mixer kecuali minyak,hawflakes dan pewarna.
2.Pukul adunan hingga sebati dan gebu.Masukkan minyak jagung/masak dan digaul dgn senduk atau spatula hingga sebati.
3.Loyang dialas kertas dan sapu minyak. Ratakan adunan pertama dan susun secukup hawflakes dipermukaannya dan kukus selama 5-7 min dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
4.Buat hingga habis lapisan seterusnya dan susun hawflakes dan kukus.Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
***untuk membahagikan sama rata setiap lapisan akak ambil 4 senduk lauk dan dibahagi kpd 5 mangkuk dan warnakan.Untuk lapisan terakhir susun hawflakes jika suka...
Setelah kek masak,biarkan di dlm loyang selama 10 min kemudian dibalikkan di atas redai kek supaya sejuk.




8 corat coret:

Aishah @ UmmiAqil berkata...

nampak best je...bile ler rajin nak menerai nih...

salam kenal

hana berkata...

tahniah noorma dh menjadi tuh! tkpe next time leh kasi cantik lagik.. mesti mak mentua makin sayang! hehehee... selamat ari raya eidul adha! :)

are berkata...

sungguh ceria lapisan kek tu...

kakchik berkata...

Salam Hari Raya Noorma.

Tahniah le sebab kek menjadi, cantik dan telah membuatkan kakchik jadi lapar tetiba je.

Amacam, laku habis ke keknya kat rumah mertua?

noorma berkata...

Aishah- cuba la aisyah..rasa pun sedap..rugi kalau tak cuba..memang menjadi punya
Hana-thanks jugak untuk Hana sbb bagi infi pasal telur hari tuh..(kita ni hana,bukan menantu kesayangan laaaa)
Are-thanks...tp sapa ni yer??
kak Chik-Thanks Kak Chik..ni cubaan kali pertama..memang habis pun, tak cukup

CatlinaFly berkata...

wiiiwaaa..sy tertarik dgn warnanye..mesti syedap nih..huhu..teringin nk buat tapi sy ni jenis tak sabar nak melapis2 :)

Rafizah Nordin berkata...

weh mengancam sungguh kaler2ne tuh...ade belen lg tak?kite nak mai umah nih...hehehe

NOR NADIA berkata...

salam akak, da lm follow blog neyh tp x pnh komen slalu usha resipi n tgk2 gmbr uhh mmg terliur...nk mntak copy resipi neyh...nk try untk ry hj heheh :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...