Sabtu, 20 Disember 2008

Ikan Kukus

Hari ni takde mood nk masak lauk yang berlemak, berminyak. Kiranya hari ni makanan orang diet lah..sebab semalam dh makan makanan yang banyak kalori. So hari ni kita buat ikan kukus yer....

Aku memang suka makan ikan kukus ni, tapi tak slalu buat sbb hubby tak brapa suka. Tapi hari ni dia macam tak kisah jer, so aku masak jer lah...

Bahan-bahan
>sekeping ikan (tenggiri ker, ikan merah ker, atau bawal)
>bwang merah*
>bwang putih*
>halia*
>cendawan tiram -
>buah plum -optional kalo suka
>karot-dihiris halus
>serbuk lada sulah
>sedikit sos tiram
>sedikit serbuk meggi secukup rasa
>setitik dua minyak bijan
>setitik dua sos ikan
>garam, perasa
>daun sup, daun bawang, bwang goreng-untuk ditabur diatas ikan

Cara-cara
1.Panaskan kukusan, bahan2 bertanda * dihiris halus
2.Dalam mangkuk tahan panas, masukkan semua bahan-bahan.
3.Kukus sampai ikan masak
4.Akhir sekali sebelum menghidang, taburkan daun sup, daun bawang dan bawang goreng..

Senang jer kan...

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...