Isnin, 8 Disember 2008

Juadah Hari Raya

Hari Raya yang suram jer. Dari subuh tadi, sampai la sekarang ni (8.00 mlm) asyik hujan jer. Nk pegi beraya kat rumah saudara pun malas. Sebenarnya aku dh bercadang nk ke Shah Alam, rumah kawan-kawan (baiyah dan isya) tp disebabkan cuaca tak brapa baik, so aku batalkan niat tu. Takpe lah..pegi lain kali jer..sori yer Baiyah, Isya...

Ni juadah untuk pagi raya. Ketupat palas (dalamnya ada kacang mata hitam), rendang daging+hati, kuah kacang dan agar-agar cendol. Sebenarnya aku ada jugak buat nasi goreng..tp malas ler nk enter frame kat sini. Kebetulan ada nasi lebih, so goreng lah.

Aku dr kecik memang dh diajar buat ketupat palas ni...buatnya senang jer..daripada membako lemang tuh. Orang sebelah utara memang suka makan ketupat palas ni. Dan kuah kacang tu plak dibuat untuk mak mertua aku ler..tiap2 tahun, tak kira raya puasa/haji, aku mesti buat kuah kacang ni untuk mak mertua aku tuh. Beberapa tahun lepas aku dh ajar orang tua tu cara buat kuah kacang ni, tp sampai sekarang tak pas lagi. Dia kata asyik tak menjadi jer. Eleh...alasan ler tuh..malas nk buat...apa lagi..suruh ler menantu ni buatkan....
untuk resipi kuah kacang, klik sini yer

Ok lah kengkawan, Slamat Hari Raya Aidil Adha..kalau ada terkasar bahasa dalam penulisan di blog ini, mohon maaf yer...(yelah..guna perkataan 'aku' kata ganti diri) Dh terbiasa cakap ngan kengkawan mcm tu...bukan kurang ajar yer..

*Esok, aku ada urusan sikit kat bank.Buatkan akaun SSPN untuk budak2 ni. Diorang kata leh kurang income tax (kalau betul..legalah sikit..banyak beno kena bayar balik kat kerajaan tuh tiap2 tahun) Pas tu ke rumah mak mertua lagi (nk bawak orang tua tu g shopping barang-barang rumah)...ish..dengan aku lagi...tp takpelah...tak susah pun...huh...letih la lagi esok..... Bye !!

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...