Khamis, 21 April 2011

Roti Gulung Sardin

Selamat Pagi semua !!!

Breakfast hari ini – Roti Gulung Sardin. Selalu tu buat roti gulung sosej jer kan...sampai anak-anak pun naik jemu. Tapi bila siapkan roti ni malam tadi, diorang dah tersenyum..waaaa...sardin... faberet kami !!!


Bahan-bahan
-6 keping roti gardenia- digelek hingga nipis
-1 biji telur-dipukul sedikit
-serbuk roti secukupnya

Bahan-bahan inti
-2 ketul sardin (aku guna cap bunga ros)
-sebiji bawang besar –dipotong dadu)
-1 ulas bawang putih – dicincang halus
-2 sudu besar pes cili
-jus limau
-garam
-perasa

*Mula-mula hancurkan sardin dan tambah garam, perasa dan jus limau.
*Panaskan kuali dan tumis bawang besar dan bawang putih sampai naik bau
*Masukkan pes cili (kalau suka pedas, boleh lebihkan cili)
*Masak hingga pecah minyak/cili masak.
*Masukkan sardin yang dihancurkan tadi.
*Kacau hingga agak kering...siap

Cara Membuatnya
-Ambil sekeping roti yang telah digelek dan letak inti sardin diatasnya. Gulung dan sapu telur dihujungnya agar roti melekat kemas.
-Celup roti dalam telur, kemudian salutkan dengan serbuk roti
-Goreng hingga keemasan


Roti Sardin ni gelap sikit, sbb my Jebat yang menggorengnya... errm...biasalaaa...kalau dia yang goreng, mestilah ikut warna kulit dia...wakahkahkah....

Sedap dimakan ketika masih panas. Rangup jer...




Ok...sampai sini dulu !!!!!

3 corat coret:

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Noorma,

inilah yg paling kak nur suker,dh lama tk buat....mcm tingin gitu nk mkn roti sardin....huhuhu.

Mas berkata...

akak..roti gulung sardin satu..muahaha

Chempaka Aziz berkata...

roti ko ni mmg sdap.mkn yg sosej tu pn dh cam bli kdainyer.
jebat? hihi...ada gak sumbgn dia tu.itam2 c tampuk maggis...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...