Ahad, 3 April 2011

Donut Labu

Salam Hujung Minggu buat semua !!

Dua tiga menjak ni..LABU,LABU dan LABU... ada apam labu, bingka labu dan gulai labu. Minggu lepas aku dh buat apam labu, tp tak brapa sukses, so malu nk tunjuk kat blog ni. Makan pun tidak..cik tong jer yang kenyang. Huh..tragis sungguh !!

Kali ni DONUT LABU plak. Sib baik la menjadi. Buat petang semalam. Tapi pagi ni sambung makan lagi. Lembut jer..


Sumber: MADiHaA @ mamawandiha . TQ, Toce !

Bahan2
1 cawan isi labu kuning yang telah direbus
1 ½ cawan air suam
¼ cawan susu pekat manis
1/3 cawan minyak masak
2 sudu besar gula
2 teaspoon mauripan
620 gm tepong gandum (jika labu rebus agak lembik '&menyerap air.. boleh tambah tepong dalam 20 ~ 30 gm lagi!)
secubit garam

Bahan2 lain
Minyak masak secukupnya untuk menggoreng
Gula kastor secukupnya untuk menyalut

Cara2 Menyediakan (aku uli ngan tangan jer..tangan yer..bukan kaki...hehehe)
1. Campurkan mauripan dengan ½ cawan air suam (jangan panas sgt nanti yis mati) '& 1 sudu kecil gula (ambil dari 2 sudu besar gula tadi) kacau hingga agak sebati. Biarkan sehingga bancuhan berbuih.
2. Blend/kisar labu rebus dengan 1 cawan air sehingga halus. Tuangkan ke dalam bekas menguli/besen yg sesuai. Masukkan kesemua bahan2 lain seperti minyak masak, susu pekat manis, gula, garam '&bancuhan yis yang telah berbuih tadi. Kacau rata dengan tangan. Tambahkan tepong gandum sikit demi sedikit sambil menguli. Uli sehingga mendapat doh yang lembut (doh yang lembut... menghasilkan donut yg lebih lembut '&gebu) berkilat '&tak melekat di tangan. (jika terlalu lembik boleh tambah sikit lagi tepong gandum tp jangan terlalu banyak yer.. ) Bulatkan doh &tutupkan bekas menguli dengan tuala bersih '&perap doh sehingga naik sekali ganda.

Inilah donut yang dibuat petang semalam. Sempat jugaklah menjamu adik si Jebat dan kawan2 aku. 

Mulanya kawan aku Wati dan Ann heran gak, kenapa donut ni kaler kuning... dan bila aku cakap ni donut labu...diorang pun kata "ooo...patut ler kuning...tp kenapa takde rasa labu pun?? " ermmm...tak dapat ler aku nk menjawabnyer.... sbb aku pun tak dapat mengesan rasa rasa kat dalam donut tu...

Lebihan donut...buat bulat2 dan simpul2. Untuk anak2.


Ok...sampai sini dulu. Nk ke mana hari ni? jalan2...

4 corat coret:

anymz berkata...

salam norma,donut labu akak lom pernah try lagi..tapi kalau apam labu anak yg bongsu tu cukup suka..sedap ek norma.senang tak nak buat?..lembik tak?..huh banyak na lak soklan kan?.

Cendana Kasih berkata...

Kak Anim- saya fail la buat apam labu...naik sikit jer, tak kembang langsung.. padat jer...ish.. frust sungguh... anak2 pun makan sikit jer...last2 saya bagi cik tong jer makan :)

Mas berkata...

kak norma, jom tukar ngan mas, mas pun buat donut juga..tapi donut tofu lembut...he..he..
macam berjanji lak kita kan...

Diana @ Melley Mey berkata...

dah lama nak merasa donut labu nie.. tapi x merasa pun smpi skg.. x perna mkn lagi donut labu ... nmpk sedap ler... teringin sesgt nk makan.. nak ckit akak.. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...