Jumaat, 15 April 2011

Kari Ikan Jenahak

Selamat Sejahtera buat semua !!

Hari ni Jumaat kan..esok Sabtu kan..hehehe... bestnyer kalo ari Jumaat. Sebabnya esok dan lusa dh boleh rilex..hehehe... hari ni masak kari. Si budak toncet ni makin nakal skang ni, dh boleh berjalan, tp saja nk suruh didukung, dikondeng ke hulu hilir. Penat dibuatnya.



Bahan-bahan
* 1 bahagian kepala ikan, aku tambah lagi 2 ketui isi ikan
* serbuk cili kering jenama baba's
* serbuk kari ikan jenama babas
* sedikit serbuk kunyit
* asam jawa
* bendi -
* terung bulat -
* tomato - 2 biji
* daun kari -
* bawang besar - dalam 2 biji
* bawang putih - 5 ulas
* santan - dalam suku cawan jer..tak letak pun takpe
* garam secukup rasa
* secawan air

Cara-cara
1. hiris bawang putih & bawang besar. Panaskan minyak. Minyak dah panas, tumiskan bawang putih, bawang merah, tomato uang dah dipotong2 dan daun kari. Tumis sampai daun kari tu dah agak garing.
2. masukkan bendi dan terung bulat. Tutup periuk / kuali dan biarkan sayuran tadi empuk sedikit, then masukkan sedikit air.
3. bila sayur dah agak empuk, tambah air mengikut banyak mana kuah kari yg anda inginkan. Tutup periuk dan biarkan mendidih.
4. sementara tunggu kuah mendidih, gaulkan serbuk kari, serbuk cili kering dan serbuk kunyit bersama sedikit air. gaul sebati. bila kuah dah mendidih, masukkan rempah ni. tutup kuali / periuk. dan biarkan sampai kuah dan kari tu masak(sebati), masukkan juga air asam jawa.
5. bila nampah kuah kari tu dah elok sebati dan masaknya, masukkan santan dan kepala ikan, masukkan garam.

Masak bihun ni pagi tadi. So ada lebih banyak, makan jer lah ngan kari ni.. Ok ke? bantai jer lah labu


Ok..sampai sini dulu. Aku nk mengorek biji mata ikan tu...kahkahkah...

3 corat coret:

issnita berkata...

salam singgah...
wah karilah saya makan dulu ye....

Mas berkata...

i like kari.....
sedappnya.....
meh semangkuk..kuah lebih tau...

Nieza berkata...

kari pun sodap....saya memang suka mkn kari pun org penang kari memang tak leh dipisahkan...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...