Sabtu, 16 April 2011

Nasi Dagang

السلام عليكم
Pagi ni ujan jer kan.. tp ada anak-anak kecil ni, mana boleh nak bangun lewat. Alamatnya, akan bergegarlah rumah, beramuklah suasana. Pagi ni masak cepat sikit, terus untuk lunch.

Yaaa... aku dh pandai buat Nasi Dagang. Jebat pun suka makan. Anak-anak tak kisah, janji ada makanan yang boleh mengenyangkan. Aku plak? mmg paberet nasi dagang ni. Tambah plak gulai ikan tongkol tu. Aku dh 'cop' dulu bahagian kepalanya tu. Nasi Dagang hari ni takde acar timun. Malas dah nk buat. Malas nk keluar ke kedai beli nenas dan timun... ujan tuuuu !!!!

Second time masak... kali ni aku tanak macam masak nasi biasa jer.. bawang2 yg sepatutnya dimayang halus, aku blender plak (sbb anak2 dok memilih keluar segala bawang tu... sakit hati melihatnya...baik aku blender terus, senang...makan pun laju jer...)

Gulai Ikan Tongkol/Kayu yg memang power. Sejak diperkenalkan dengan lauk ni, tak tak pandang menu lain dah.. Gulai yang sememangnya ngam dengan ikan tongkol ni. Makan ngan nasi putih pun sodap.

 Kat sini aku ulang tayang resipi nasi dagang yang aku masak ni... Dan seperti yang diceritakan kat atas tadi, untuk nasinya, kali ni aku buat versi tanak plak. Resipi kat bawah ni, resipi kukus, sukati korang la nk ikut teknik yang mana.

Bahan-bahan
2 cawan beras nasi dagang
Santan cair
Santan pekat
Garam
Bawang merah (dihiris halus)
Bawang putih (dihiris halus)
Halia (dihiris halus)
1 sudu kecil halba

Cara-cara
Beras disatukan. Rendam semalaman atau sekurang2nyer 6 jam. Kemudian turas.
Sediakan periuk kukus. Buat kukusan pertama. Kukus beras sampai setengah masak.Kemudian, gaul dgn santan cair.Santan tu biar dpt basah2 beras tu jer. Kukus lagi sampai nasik masak. Kemudian, gaulkan nasik dgn santan pekat, garam,hirisan bwg, halia dan halba. 
Masak lagi sehingga bawang dan bhn lain layu. Boleh la dihidangkan
 
Ni plak resipi untuk Gulai Ikan Tongkol. Aku mmg dah 'stik' dengan resipi ni. Tak pandang resipi lain dah.. mmg kena dengan tekak kami sekeluarga.

Bahan-bahan:
1 ekor ikan tongkol 500 gm- potong kecil
4 keping asam gelugor(keping)
1 camca besar gula melaka- aku letak sikit jer
1 st garam
1/2 inci halia-hiris
3 ulas bawang putih- diketuk
air secukupnya

**** rebus semua bahan di atas hingga ikan empuk.

Bahan lain:
700 ml santan sederhana pekat
1 batang serai dititik
5-6 biji cili padi- ketuk
1 sudu besar kerisik
garam dan perasa
2 sudu besar cili kisar


Bahan dikisar halus:
8 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1/2 sm lengkuas
2 sudu besar ketumbar
15 biji cili padi kampung
1 st jintan putih
2 biji buah keras- ni aku tak letak sbb takde stok

Cara memasaknya:
1. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bahan kisar hingga wangi.
2. Masukkan cili kisar dan kerisik. Tumis hingga pecah minyak. Masukkan 1 cawan air rebusan, santan, ikan, cili padi, asam gelugor , serai, garam dan perasa. Masak  hingga kuah pekat. SIAP



Ok..sampai sini dulu !!!! 

4 corat coret:

Amir Said berkata...

wah sedapnya nasi dagang!

Mas berkata...

rajinnya akak buat nasi dagang...
nak sepinggan....
sedappnya tengok..

cikmanggis berkata...

hai lapar la perut dimalam hari ni bila nampak nasi dagang.Cm mmg peminat nasi dagang:)

mutiara hati berkata...

Salam kunjungan... bukan senang nak buat nasi dagang ni... kalau tak kena caranye tak menjadi... sedap tiba-tiba rasa lapar pulak... oppp dah nak pukul 1, mana ada nasi dagang tengah hari nikan... senang-senang jengahlah kat blog saya ye;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...