Selasa, 15 Februari 2011

Nasi Daging versi Ayam

Hidangan tengahari ni special sikit. My Jebat pun balik kerja cepat. So boleh la makan2 sekeluarga dengan riang gumbira..hahaha....(cian plak kat diorang, hari2 makan lauk orang diet...)


Hari tu dh pernah buat nasi daging cicah air asam. So hari ni buat versi ayam plak. Sama jer, cuma gantikan daging dengan ayam.

Bahan-bahan:
* 250 gm ayam- potong kecil
* 2 cawan beras (dibersihkan)
* 2 cawan air rebusan daging
* 1/4 cawan susu cair
* 1 sudu besar rempah kurma (dibancuh)
* daun pandan
* 1/2 tomato (dicincang)
* garam dan gula
* daun ketumbar

Bahan tumis:
* kulit kayu manis
* 1 kuntum bunga lawang
* 3 kuntum bunga cengkih
* 3 kuntum buah pelaga
* 1 bawang besar (dimayang)
* 1 ulas bawang putih (diketuk)

Cara-cara:
1. Panaskan minyak zaitun.
2. Tumis kesemua bahan tumis sehingga naik bau
3. Masukkan rempah kurma, biar sehingga wangi
4. Masukkan air, ayam, tomato, susu cair, daun pandan gula dan garam. Biar sehingga mendidih.
5. Masukkan beras. Biar sehingga masak
6. Taburkan daun ketumbar dan hidang bersama air asam (tp hari ni takde air asam, malas plak nk membuatnyer)

Hidangan ringkas sempena Maulidur Rasul. Lepas makan kita layan tv plak.

Salad telur

Kurma Daging

Ikan Goreng Kembung Rebus (lauk tambahan...kena ada ikan sama)

2 corat coret:

Mas berkata...

sedappnya...
nak sepinggan kak....
salam maulidur rasul buat akak sekeluarga...

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Baru sarapan dah rasa lapar balik. Sampai cni baunya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...