Sabtu, 26 Februari 2011

Hempedu Bumi

Salam Sabtu buat semua. Pernah tengok tak pokok ni? atau pernah dengar nama Hempedu Bumi atau nama saintifiknya The Creat? dulu kat kampung aku mmg banyak pokok ni. Sampai jadi semak. Asalnya abah aku amik pokok ni sebagai ubat darah tinggi. Daunnya diambil dan direbus. Airnya diminum...tapi...punyer lah pahit, hanya Allah yang mengetahui. Tapi alhamdulillah...penyakit beransur pulih.. dan selepas tu, ramai la plak datang amik pokok ni kat rumah. Lagi satu, pokok ni tak perlu disemai...ia akan membiak dengan sendirinya melalui sebaran biji benih. Pokok yang tua akan mengeluarkan biji. Dan bila biji tu pecah, nanti anak2 nya akan tumbuh ler kat tanah....... so itu ler serba sedikit cerita. 

Pokok ni mmg ada kat belakang rumah aku, dulu lagi merimbun, tp skang ni dh tinggal cenonet jer..malas nk jaga..lagipun takde sapa nk minum airnya...pahit gedempang...lebih baik telan ubat jer...
 
Hempedu bumi juga dianggap sebagai kapsul “First Aid Kit” sebab khasiatnya mengurangkan kesan negatif dari toksin daripada makanan dan pencemaran persekitaran, memecah lemak , mengawal fungsi hati, melawan serangan bakteria dan virus dan juga meningkatkan proses penghadaman.

Hempedu Bumi dalam bentuk kapsul ialah tonik pahit, ia lebih baik jika dibandingkan dengan Milk Thistle dalam peranannya memelihara hati dan merangsang fungsi hempedu.

Bahan aktif (andrographolides) bertindak sebagai antioksiden kuat, yang mengawal hati dan sistem penghadaman.

Kajian makmal dan klinikal telah menunjukan keberkesanannya dalam kes kerosakan hati (toksin), fungsi hati yang lemah dan hepatitis. Kesan manfaatnya terhadap keuda-dua hati dan sistem penghadaman HB juga memecahkan lemak dan kolesterol dalam sistem peredaran darah (jauh lebih berkesan dari minyak ikan).
HB juga digunakan secara tradisional untuk merawat tekanan darah tinggi, kencing manis dan luka kulit. Kajian saintifik juga telah mengesahkan kesahihannya.

Kajian terkini tentang herba ini menumpu kepada peningkatan sistem imun dan sifat anti-virus, termasuk juga beberapa strain virs HIV. Di negara Cina HB ialah herba pilihan untuk sakit tekak, di Norway, Denmark dan Sweden digunakan untuk merawat batuk dan selsema.

2 corat coret:

azrina albat berkata...

salam perkenalan kak... sy da follow blog akak dr dlu..tp bru munculkan diri..:)..daun ni memang bagus esp utk penghidap tinggi darah..

Cendana Kasih berkata...

yer...mmg ubat darah tinggi, akak tanam pun kot2 le nk minum tp tak tertelan rasanyer...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...