Khamis, 3 Februari 2011

Ayam Kicap Lada Hitam

Huuuu...i love this recipe..sebabnyer..senang, sedap dan cepat. Sapa yang malas, yang bujang tu elok ler praktikkan resipi ni. Tak banyak bahan, tak payah nk menumbuk, menumis... semua harung sekali jer...senang kan.

Sebenarnya hari ni bukanlah mood malas, tp tercari2 gak resepi yang mudah dah sedap. Anak3 mmg suka makan ayam, diorang gak suka kicap. So mmg dh plan nk masak ayam kicap...tp malas ler plak nak menggoreng ayam.


Mula2 nampak resipi ni kat rumah Mas, lepas tu Ana...uhhh..ramai lagi laa.... tgk gak gambar2 nya..mcam hitam melegam...tp menarik... Resipi ni amik/copy dr rumah Mas. TQ semua !

Bahan-bahan
  • 400-500g ayam - potong kecil2
  • 2 inci halia muda - hiris halus
  • 3 ulas bawang putih - parut
  • 2 sudu besar kicap pekat manis
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2sk maggi seasoning
  • 1/2 sk lada hitam
  • cili padi ketuk *optional jika ingin pedas
  • 1 batang serai - titik *optional
  • 1/4 cawan air
  • garam jika perlu

Cara-cara
  • Gaul semua bahan dalam mangkuk kecuali air. Perap sebentar 10-20min.
  • Panaskan kuali non stick dengan sedikit minyak. Masukkan ayam tadi dan juga sedikit air. Tutup dan biarkan masak hingga air kering dan terbit minyak dan sticky seperti ayam bakar.Sesekali balik2kan.
  • Sebelum matikan api, pastikan ayam masak, jika belum tambahkan lagi air dan masak lagi hingga kering.Angkat dan hidangkan.


Ni aksi dalam kuali. Sebelum diangkat, sempat gak campakkan cili merah dan bawang besar holand. Kasi up sikit...


Taraaa...inilah hasilnya...sedap tau. Rugi kalo korang tak cuba.Sesuai utk diet aku, kurang minyak, kurang garam, kurang kalori (eh, macam slogan Kenny Roges la plak)

6 corat coret:

hana berkata...

aku pon heran nape org lain buat itam legam, aku punyer tak..... padahal aku letak 2 sudu besar gak tuh.. takkan korang gune senduk erk?? konpius aku.. hahahaha... ppon maceh la ko sudi try..... sempoi jerk beb!

Cendana Kasih berkata...

oooo...ini ke tuan punya asal respi ni...laaa...maap ler Hana...aku tak abis menuntut..apapun, terima kasih ler sbb cipta respi yang marbeles ni..cayang ko..

Ko dok Jepun, mmg le putih, masak apa pun tak jadi itam..kami yang dok Msia ni, hari2 kena panas matahari..sbb tu ler itam...letak kicap sikit pun dh melegam...hahaha....soriiiiii....

Kak Rose berkata...

nampak mengancam jer ayam kicap lada hitam tu.... tp ari ni kak rose buat roast ciken lagi sbb anak nak makan...

noorma, scanner tu rm188 jer ada gift 24 tin air lagik. berbaloi2 kan...

Mas berkata...

kak hana...
wakaka...mesti kicap kat jepun kurang sikit hitamnya....
betul tu kak norma...sedappkan kak...anak2 mas suka..mas pun suka gak...wakaka...

inahar ali berkata...

noorma..betui tuh kt jepun seme pun putih..agaknye kicap dier pun x berapa nk hitam benor mcm kt mesia punyer! pepun ayam masak kicap laa masakan plg senang & plg sedap kaann!!! i loiiikkee!!

Princess Nur berkata...

nampak sedap..bole try ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...