Ahad, 20 Februari 2011

Kembong Masak Taucu

Masakan paling senang, sedap dan menjadi kegemaran seisi keluarga. Yaaa...inilah dia....masak taucu. Kalo orang perak panggil Gulai Acar. Nape ek? aku pun tak dapat nk kenalpasti. Apapun, lauk ni mmg paberet aku. Tiap2 minggu mesti buat. Tak kiralah guna ikan apa, tongkol, bawal, kembong, merah, jenahak...belasah jer.


Bahan-bahan
2 ekor ikan kembung sederhana besar
1/2 sudu kecil halba campur
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 cawan air asam jawa
2 1/2 cawan air
1 bungkus taucu
1 labu bawang besar
2 biji cili hijau (aku tambah cili padi sama...best..lagi pedas lagi terangkat)
1/2 batang timun, potong memanjang (tak letak, sbb timun dah balik supermarket)
minyak

Cara-cara
1. Goreng ikan yg digaul dengan garam dan serbuk kunyit, ketepikan
2. Panaskan periuk, goreng sebentar halba campur tanpa minyak. Masukkan minyak dan tumis bwang merah, bawang putih ,dan halia hingga naik bau.
3. Masukkan air, tunggu hingga mendidih sebelum dicampur dengan air asam jawa, ikan, cili hijau, bawang besar, taucu dan timun. Sebelum diletak garam, rasa dulu sebab taucu dah masin. Kalau belum terasa, baru masuk.

lepas masak terus snap gambar...fuh..berasap lagi !!!


Ok... sampai sini dulu. Selamat Berhujung Minggu.

3 corat coret:

Mas berkata...

betul tu kak, mak mas selalu masak taucu macam ni...
memang sedapppp...

Chik Mimi berkata...

suka dgn masak taucu ni kena ngan nasi panas wallaaaaaa sedapnya

aZuMaya berkata...

salam..tuan rumah...sedapnyer ikan kembong goreng taucu tue,,,my fov tue,,nyumynyum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...