Khamis, 23 Disember 2010

Sik Greng Pedas

Slamat Pagi semua. Hari ni kami breakfast dengan nasi goreng. Buat pedas2 sikit. Baru kick..budak2 pun dh boleh makan pedas sekarang. So takde masalah ler..


Sebenarnya ni macam nasi goreng kampung pun ada. Mula2 tumbuk bawang merah, bawang putih, cili padi dan cili merah. Tak perlu la lumat sangat. Letak sikit belacan (nama pun kampung kan) Dah siap tumbuk, keluarkan dari lesung batu, tumbuk plak udang kering.
Then, panaskan minyak dalam kuali. Tumis bahan ditumbuk tadi sampai keluar minyak-cili masak ler.. tambah sikit dengan sos ikan (nampla) serbuk perasa dan udang kering yang ditumbuk tadi. Kacau rata
Pas tu bolehlah dimasukkan segala sayuran (kalo nak) Hari ni aku masukkan kacang panjang. Pastu kacau lagi, dan rasa ler garamnya. Siap.
Kalo rajin, gorenglah telur mata dinasor dan keropok. Mesti lagi best makan!!!


Ok...dh nak keluar ni. Pegi Giant sekejap. Ronda2 cari sayur..hehehe

2 corat coret:

Alya_Amor berkata...

....tengah lapar2 camni terpandang menda alah ni...arrhhh.... tak tahan sungguh godaan ! !

Noorma Ismail berkata...

Tips menangkis dugaan- jangan blogwalking dengan perut kosong/lapar. hehehe...

tapi jangan juga blogwalking sambil makan jajan(kerepek/snek) Kelak badanmu macam tong drum..

hehehe... jangan amik ati yer..akak gurau jer..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...