Rabu, 22 Disember 2010

Hari dapat award..

Hari ni takde entri masak memasak yer sbb aku masak simple tahan gaban. Singgang ikan dan ayam goreng bodo jerk..hehe..alaa..ayam goreng kunyit tu ler..so takdelah nk nunjuk gambo yer...

Hari ni dapat tag/award dari Ana Qawina (asalnya teman facebook, lepas tu jadi rakan blogger masak..) TQ Ana.




1. Sejak Bila Anda Mula Memasak Dan Apakah Masakan Pertama Anda?
  • mula memasak sejak darjah 2 kot. Masa tu pukul 4 lebih. Aku cuba buat roti goreng celup telur tu.. entah macam mana, tiba2 minyak panas tercurah atas tangan. Apa lagi...melalak ler aku.. gabra jugak. Masa tu takde sapa kat dapur. Mak aku tengah bagi makan ayam kat depan (kat pangkin bawah pokok jambu) Abah plak dh merayap entah mana..hehe ..... So hasil belajar dari Persatuan Bulan Sabit Merah, aku terus celup tangan kat kolah air. Ingatkan dh ok, tp masih lagi panas. Melalak ler lagi..terus pegi depan tunjuk kat mak aku. Masa tu pun abah balik dengan abang. Apa lagi, mak abah dan abang pun mrah ler... terus bawak ke klinik desa kat Pekan Karai. Tapi sampai sana, pembantu klinik kata tindakan aku tu betul...wakahkahkah...sampai sekarang masih ada kesan parutnya tu.
  • Memamg sejak kecil aku dh pandai masak. Mak yang ajar. Mak mmg panggil suruh aku tumis kari, masak sambal dan lain2. Katanya bila dh berlaki nanti senang. kahkahkah... pernah satu ketika tu mak aku takde kat rumah sbb pegi kenduri kahwin sepupu aku kat Shah Alam. Aku plak tak dpat joint masa tu sbb nk periksa PMR. Tinggal ler aku ngan abah selama seminggu.  Hari kenduri tu, aku masak ler dalca daging ngan nasi putih. Ada le sambal tumis sikit. Tup tup makcik aku plak sampai (dia balik dr kenduri kat shah alam tu ler..singgah jap kat rumah aku sblm balik Penang) Katanya masakan kenduri tak sedap langsung. Sedap lagi dalca yang aku masak..heheh...so makcik pun hebah pada semua sedara mara kata aku pandai masak. Mungkin sbb masin mulut makcik aku tu kot..aku pandai ler masak ... hehehe...mak mertua aku pun terpaksa la mengakuinya...hehehe

2. Sapa Yang Mengalakkan Anda Memasak?
  • Masa kecik2 dulu, mak aku ler yang suruh aku masak, dr potong bawang sampai la kukur kelapa (yg style kuda tu...) Mula2 mak tunjukkan cara masak, sekali dua..lepas tu mak aku suruh aku masak sendiri. Kalo tak sedap, kurang rempah, cili atau lain2 mmg mak akan komen. Dari situ, mula la belajar cara2 masak lauk dan kuih. Tapi bab buat kek ni mak aku tak ajar, sbb umah kami takde oven (org kampung, mana ler pandai buat kek) Tapi mak aku ada ajar cara buat bahulu, kuih bakar dll.... 
  • Bila dah kawen, Jebat plak jenis tak suka makan luar. Alahai..ingatkan dapat ler bibik nk tolong aku masak..rupanya hampeh... disebabkan aku ni orang utara, mak aku plak "anak mummy' so aku hanya pandai masak kari, sup dan dalca jer. Dan bila kawin ngan Jebat, dia nk makan masak lemak dan asam pedas. Alamak...mana aku tau. Teringat lagi, mula2 buat masak lemak, aku letak belacan. Mana ler aku tau..main taram jer lah..sepupu aku gelak bagai nk rak. Makngah aku pun sama..katanya 'itu ler..nk kawin ngan orang Melaka sangat" adoiii laaa...  Lepas tu aku mula belakar bagaimana buat gulai lemak cili padi dan asam pedas yang sedap. Tapi bukan dr mak mertua aku tau...dari kengkawan dan internet jer...coz MIL aku mmg kedekut pahit nk kongsi respi dengan menantu2 dia...sobsobsob..nasib aku laahhhh.....
  • Sekarang ni dah ada internet, waaa...semua resipi dihujung jari jer..cakap jer nk masak apa, pasta?western? sume itu bisa diatur...pendek kata sediakan ajer bahannya. Gerenti boleh masak punya.  Minat suka memasak ni dilanjutkan dengan bisnes kecil2lan. Kengkawan datang rumah dan rasa kuih yang aku buat.. lepas tu order... bagi plak kawan diorang makan...so..berterusan...alhamdulillah..bertambah rezeki...

3. Masakan Yang Anda Suka Masak Dan Digemari Orang-Orang Kesayangan Anda...
  • aku suka makan pasta dan kek. Anak2 pun sama...tp Jebat kureng sikit...agh..lantak ler...
  • Masak lauk2 mmg dh wajib kat rumah ni. Sbb kalo sehari tak makan nasi, macam tak sah idup. Kat rumah ni tiap2 hari kena masak sambal tumis. Paberet aku dan Jebat. Anak2 pun dah pandai makan pedas
  • Aku suka masak dan jamu kengkawan makan. Sbb tu kalau kengkawan nk buat perjumpaan, aku suggestkan buat kat rumah aku jer...hehehe...bukan nk nunjuk rumah(yelah..rumah pun kocik jer), tp suka tengok kengkawan makan sampai licin...kata orang kalau ada tetamu selalu datang rumah, rezeki kita murah...wallahualam

    4. Tag 5 Orang Blogger Masak Yang Sering Berkunjung Ke Blog Anda- ada ker
     
  • Yang ni tak dapat dikenalpasti..sbb pengunjung blog aku ada pelbagai jenis. Yelah.. aku kan terlebih rajin ber'blogwalking (uwekks...muntah ijo dh ni..hehehe...) . So sesapa jer boleh masuk blog aku ni...aku takde geng masak, aku takde geng blogger...so sesapa jer boleh masuk dan bertehur sapa dengan aku...
     
Ok..dh siap akhirnya. Berjam2 jugak siapkan, berhenti makan jap, buat itu ini...pastu sambung balik...adoi laa...ok..stop dulu sbb Jebat dh nk guna laptop ni. Dia nk  main poker kat FB tu..eee,,,nyampah. Harap Anna berpuas hati. Seronok dapat kawan yang ingatkan kita :)

1 corat coret:

Anna Qawina berkata...

hehe..t.kasih buat tag...klakar pun ya kan ingt kisah2 awal hidup kita..Alhamdulillah skrg dah tahap chef dlm rumah pun dah ok la...heee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...