Rabu, 29 Disember 2010

Keli Salai Lomak Cili Padi

Salam semua. Dh lunch? Kami belum lagi, tunggu Jebat balik jap. Hari ni masak lauk paberet Jebat, apa lagi kalo bukan masak lemak cili padi. Kali ni guna ikan keli salai plak.. rencahkan dengan jantung pisang.

Bahan-bahan
* 3 ekor ikan keli-dibersihkan
* Cili padi * (terpulang banyak mana nk...)
* Kunyit hidup *
* Santan - dr setengah biji kelapa
* Jantung pisang -direbus dulu
* Sebiji limau nipis
* Garam dan perasa

Cara-cara
1. Ikan keli disapukan kunyit dan garam kemudian disalai hingga kering..(kalau malas nk salai..bakar dalam oven pun boleh)
2. Bahan-bahan bertanda * ditumbuk halus. Kemudian,masukkan ke dalam periuk
3. Masukkan santan. dan jantung pisang. Masak dengan api perlahan.
4. Masukkan garam dan serbuk perasa.
5. Akhir sekali...sebelum diangkat, perah air asam limau ke dalam kuah. Kemudian, siramlah kuah tadi atas ikan keli salai. SIAP
 * Kuah tidak perlu terlalu cair,,sikit jer..untuk siram atas ikan. Tp pada sesiapa yang suka berkuah, boleh masukkan ikan ke dalam kuah, macam buat masak lemak biasa.




Ok... slamat menjamu mata!!


9 corat coret:

KELI OH KELI berkata...

pergh...sedapnya kak Noorma.....nk sikit leh x? mmg mantoppp resipi kak Noorma ....kecur air liur dah ni...

Noorma Ismail berkata...

alahai dik..kalo terliur sangat tu jemputlah datang rumah makan.. banyak ikan keli kat kolam tu.. kita bakar dan cicah air asam pun sodap :)

Naz berkata...

Allllaaaa kak Noormaaaa..
Makan ikan koli ari ni yo??? Masak lomak cili api lak tu..Sedap2.. Ikan keli ni kalau goreng pun sodapppp kan.. Buek lak sambal kicap..uihhhh...

Mas berkata...

keli lagi kak..sedappnya..peberet mas tau keli ni....ok ke kak bakar dlm oven...sampai garing ke.....mas bru jer beli keli...bleh cuba nnti...he..he..

Noorma Ismail berkata...

Keli oh Keli... takpe..akak siapkan kuah lemak, orang penang tu bakar keli yer.. :)

Naz- ni masak lomak caro nogori..mmg best..

Mas- bakar/salai dalam oven pun bleh..tp takyah la garing sangat..nanti keras plak..elok2 masak ler... api kecik..so air dia keluar habis.. tu namanya salai... tp kat KL ni, salai dalam oven jer laaa...mana nk cari tempurung kelapa, sabut, dll... kang berasap satu rumah, jiran sebelah repot bomba plak :) hehehe

Nieza berkata...

Salam K.Noorma,
wah sedap ni saya pun suka msk mcm ni...ikan keli tu lak memang fav....masa kat kg dulu mak saya selalu bakar kat luar umah guna sabut tempurung tu lagi ler sedap!..adehh terliur nk kena pi cari keli la...:)

azian berkata...

Mah, lama betul akak tak makan jantung masak lomak gini...terliur sehh...

ma'chiks berkata...

salam kenalan maya...lagi banyak food blog saya jumpa, tngok depa masak hebat2 saya rasa saya lgi x pandai masak...tengok pulak keli salai masak lemak tak penah makan..mana nak dapat keli salai..pasar basah? pasar malam?

Noorma Ismail berkata...

ma'chiks- kat pasar tani pun ada...tp kalo susah sangat nk cari, buat jer sendiri..ikan keli dibersihkan dan bakar sekejap atas api/ oven.

Kak Azian- hohoho...saya baru balik Melaka, hari ni makan masak lomak cili padi rebung dengan perut..waduh kak..sedapnyer...

Niza- akak malas nk bakar guna tempurung, banyak asap..kang bomba datang !!! nenoneno... hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...