Khamis, 2 Disember 2010

Puding Susu

Salam... lepas makan nasi, jamu selera dengan puding lah plak yer.. sila2...

Puding ari ni dibuat tanpa telur. Bukan takde stok telur, tp nk jimat telor..hehehe..


Aku guna agar2 kering (ala yang macam tali plastik tu).. tak pernah pun guna geletin atau agar2 serbuk (jakun kan aku ni...ketinggalan monorel betul ler..) Sesapa yang nk cuba, sendiri mau ingatlah yer.. aku takde sukatan, sendiri agak2 jer..

Satu petua (dari arwah makngah aku) kalo guna agar2 kering ni, sukatan airnya adalah satu plastik pembungkus tu. Faham ke?? eemm...gini, kalo guna satu plastik agar2 tu, sukat airnya menggunakan plastik agar2 tu jugak (1 plastik penuh yer) Gerenti ok punyer agar2 korang.

Tapi hari ni aku buat setengah paket jer. Airnya, main agak2 jer..tipsnya -bila agar2 tu dh ok semua, aku titiskan sedikit pada pinggan kaca. Kalo cepat jer beku, maknanya kena tambah air.

Bahan-bahannya
1/2 paket agar2 kering
1/2 tin susu pekat manis
5 sudu gula (boleh lebih atau kurangkan)
2 keping roti gardenia
1 sudu besar tepung kastat
secubit garam
air- korang agak2 lah yer
pewarna yang disukai -aku letak koko powder, warna biru, hijau dan oren.

Cara-cara
Mula2 masak agar2 dengan air sampai agar2 hancur.
Sementara tu, roti gardenia tadi dihancurkan dengan sedikit air (ikut shorcut aku, blender jer dengan sume bahan2 lain tu..abis citer)
Masukkan semua bahan. Kalo rajin, boleh tapis.
Bahagikan agar2 kepada beberapa bahagian warna. Masukkan serbuk koko dan kacau rata. Begitu jugak dengan pewarna lain.
Masukkan agar2 tadi dalam bekas berselang-seli (korang lagi pandai kan macam mana nk buat marble dia...aku ni versi malas dan nak cepat..eleh..bukan ada VIP nk datang makan pun, masuk mulut aku ngan anak2 aku jer...)
Biarkan sejuk dan bolehlah dipotong.

* Kalo suka, boleh masukkan perisa/emulco kat dalam agar2 tu. So dapat lah macam2 rasa. Oren/stoberi/blueberi...dll...


Minggu depan rasanya nk buat lagi...

4 corat coret:

Anna Qawina berkata...

weh...sedapnya....dah terasa kat mulut nih..kekekke..
moh amek award nih...

Khai Adry berkata...

wahhhh sedap nyer nampak puding tu .... nak mintak ambik resepi leh tak .....

Siti berkata...

btul tu kak..buat puding2 ni kena try an error..ikut tekak sendirila..nk keras ke nk lembut ke nk sedang2 ke kan..air tu agak2 je..kang klu ikut sukatan org lain tp tak kena dgn selera sendiri tak blh gak..pokoknya jgn takut utk mencuba!

Thalhah Amir berkata...

ade tuto bt kek cokelat x kak? sy nk bt xpandai. huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...