Khamis, 2 Disember 2010

Ayam Masak Kicap

Salam..hari ni masak ayam ler plak. Dah jenuh makan daging, naik nenonong dah kepala ni. Tu belum makan kambing lagi yer..
Ayam mmg faberet anak2. Kalo buat ayam goreng pun habis. Tapi  hari ni tekak ingat nk makan ayam masak kicap la plak. Versi kampung, mcam mak aku masak.


Tapi aku tambahkan kentang goreng sebijik. Ada la rencah sampingan dalam lauk ni. Cukup 1 lauk jer ke hari ni?? emmm...entah ler... tgk respi dulu yer.

Bahan-bahan
* 5 ketui ayam
* garam kunyit secukupnya
* minyak untuk menggoreng
* 1/2 biji bawang besar -hiris nipis
* 2 ulas bawang puting- mayang
* 1cm halia- cincang halus
* kicap pekat manis secukupnya
* 2-3 biji cili padi- potong dua
* 1-2 batang cili hijau

Cara-cara
1. Potong ayam kecik-kecik dan bersihkan
2. Lumurkan ayam dengan garam kunyit dan goreng sehingga 2/3 masak. Kemudian ketepikan
3. Ambik dua sudu besar minyak lebihan goreng ayam tadi. Tumiskan bawang besar, bawang putih, halia dan cili sampai naik bau.
4. Kemudian masukkan kicap dan ayam. Goreng sampai ayam masak.
5. Akhir sekali masukkan kentang, dan kalau suka cili hijau bolehlah hiris cili hijau dan masukkan ke dalam ayam. Goreng sekejap dan padamkan api.
6. Siap untuk dimakan.




Ceritaku: Hari ni Khamis, mungkn Jebat ajak pegi umah mak dia kat Cheras nun. Hari Ahad hari tu dia dh nk ke sana, tp aku jer buat2 malas..kata pening laa, nk ke Maha ler... [ sayang dan kasih ibu kandung takkan sama dengan ibu mertua]

5 corat coret:

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

amboiii..

syedapnya..
kalau dapat kat anak no 2 kRina ni..memang bertambah dia .

puteri_kebayan berkata...

sy pon msk kicap gna bahan cmni..
cum sy xtaruk halia..
nanti nak cuba masukkan halia plak:)

Siti berkata...

sy pun suka msk kicap versi simple mcm ni...rasa kicap yg asli...klu yg taruk lawang2 tu semua kurang gemar skit...cerita kak mcm sedih je..jgn la sedih2 kak..ohh ibu,hehe

Noorma Ismail berkata...

Rumah saya ni mmg banyak stok kicap, sbb ada 'hantu kicap' kat rumah ni..so sume masakan berasaskan kicap mmg suke...

Siti.. bukan sedih, tp berperang..kehkehkeh...

Siti berkata...

oo berperang...takpe kak..harini berperang, esok hari jumaat bole mintak maaf..takyah tunggu raya..kikiki

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...