Rabu, 1 Disember 2010

Pulut Serunding

Salam. Jumpa lagi kita pagi ini... Hari ni aku mengukus pulut kuning dan makan dengan serunding daging. Time mengukus, teringat plak santan takde, so start enjin kete, keluar jap ke pasaraya (pasaraya kat Puncak Jalil ni dibuka seawal 7 pagi-MyMaidin)  Aku ni paling malas ke pasaraya. Mana taknyer, nampak jer benda berkenan dihati, mesti nak beli. Asalnya nk beli santan jer, tapi rm50 pasti melayang.. ntah apa2 yang aku beli, keronsang ler, bekas air ler, mcm2 lagi.  


Resipi amik dari Myresipi  Ada macam2 resipi serunding kat internet ni, tp aku lebih suka yang tak ditumis. Ianya lebih tahan lama (anggaran 2-3 bulan)Tapi serunding yang aku buat ni takkan bertahan lama. Esok lusa abis la tu. Si Jebat tu suka sangat meratah. Macam snek dibuatnyer.

Bahan-bahan
* 1kg daging - direbus dan disiat
* 5 btg serai *
* 7 ulas bawang putih*
* 3 labu bawang besar @10 ulas bawang merah*
* 2.5 cm halia*
* 1.5 cm lengkuas*
* 30 tangkai cili kering* - potong & rendam
* 1 sk serbuk kunyit
* 1 sb serbuk ketumbar
* 1 sb serbuk jintan
* 1 1/2 biji kelapa - perah guna air rebusan daging, santan dpt dlm 3 cwn
* 1 sb gula putih @ gula perang
* Garam

Cara-cara
1. Semua bhn bertanda * dikisar bersama.
2. Masukkan bahan kisar bersama daging ke dalam kuali. Masukkan santan. Semua bhn dimasukkan bersama supaya daging serasi mesra dengan bahan. Tambah garam dan gula..
3. Perlu diingat api tidak terlalu besar, takut hangus.. bila nak kering, kacau selalu,..
4. Bila dah kering, tutup api. Siap



Pulut ni dah aku rendam semalaman. Letak sekeping asam gelugur dan tambah serbuk kunyit. Esoknya kukus macam biasa. Bila dh masak, gaul dengan santan dan sedikit garam. Pastu kukus balik dalam 5 minit. Siap..dan bolehlah disantap.

2 corat coret:

Mas berkata...

wahh..pulut serunding, sedappnya....nak sikitt...

Kak Rose berkata...

Noorma, lapo pepagi nengok pulut kuning tu... rasa nak curah bubur oat tu ganti ngan pulut! sabo.... sabo...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...