Sabtu, 30 April 2011

Rendang Ketupat Sotong

Salam Semua !! Selamat bercuti buat kawan-kawan yang pulang ke kampung halaman ataupun ke destinasi percutian yang lain.

Hari Sabtu begini, ada banyak masa untuk memasak sesuatu yang istimewa. Lauk ni menjadi kegemaran Jebat, dh lama di request , tp disebabkan kesibukan kerja di rumah, sampai terlupa sotong dalam esbox tu.


Rendang Ketupat Sotong
Sumber: Cendanakasih

Bahan-bahan
- 4 ekor sotong (bersaiz besar)
-garam, perasa
-1 sudu besar kerisik
-1 helai daun kunyit- dihiris halus
-1/2 cawan santan

A- untuk pulut
*1 senduk beras pulut
*1 senduk santan pekat

B- kuah rendang
*4 ulas bawang kecil
*2 ulas bawang putih
*1 inci halia
*1 batang serai-dihiris halus
*1/2 inci lengkuas (sikit jer)
*10 tangkai cili kering- buang biji, potong halus

Cara-cara
  1. Sotong dibersihkan dan ditoskan agar kering airnya
  2. Beras pulut dibasuh bersih dan masukkan santan pekat. Tambah sedikit air. Letak sedikit garam. Panaskan pengukus dan kukus pulut hingga masak
  3. Bahan-bahan untuk kuah rendang dikisar halus.
  4. Sumbat sotong dengan pulut yang telah dikukus tadi. Sematkan dengan lidi pada hujungnya ataupun boleh dijahit dengan benang kasar
  5. Panaskan kuali dan tumis bahan yang dikisar halus hingga pecah minyak. Masukkan santan dan kacau rata. Masukkan kerisik dan gaul rata.
  6. Masukkan sotong tadi. Tutup sekejap dan balik-balikkan agar sotong masak sekata
  7. Tambah garam dan serbuk perasa.
  8. Akhir sekali, masukkan daun kunyit yang dihiris halus. Siap !!!!
 Selamat Mencuba !!!!



 Kebanyakan orang kalo buat ketupat sotong, mestilah berkuah putih. Tapi aku ni tak brapa suka lah plak. Hati nak makan rendang, nk makan pulut. Nak tunggu raya lambat lagi. So... inilah hasilnya. Siap ada sotong lagi !!!




Sapa nk rasa?? aku ada 4 ekor jer ni?? cepat..sapa cepat dia dapat !! hehehe

4 corat coret:

Mas berkata...

akak..nak sekor sotong tu...
nak ratah jerk...he..he..

Nieza berkata...

sedapnya!!! mana cukup 4 ekor tu...nk jugak!! hehe ishh terliur dah ni...

D.I.L.L.A berkata...

wah sungguh sedap.. meleleh air liur kita tgk stong tu.. hehehe

zai@umiaiman berkata...

sedap... sy wat ketupat sotong slu fail...huhu sedih..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...