Isnin, 23 Mei 2011

Sambal Udang Cendanakasih

Salam.. pekabo sume!!

Hari ni aku masak sambal udang, kegemaran Along. Tapi malang sikit, sbb takde petai. Dah jenuh cari kat Giant dan pasaraya Maidin, tp tak jumpa gak. Takpelah along yer..buat sambal udang kosong yer..Lain kali mama cari petai !

 Kiranya, ni sambal udang cara aku ler.. Nk sedap kan, kenalah pandai adjust resipi yang ada. Kalo guna udang galah lagilah terangkat. Tapi mana nk cari galah? bukan ada pokok buluh sini...hahaha....

Bahan-bahan
1 mangkuk udang segar
1 senduk cili kering*- potong kecil, rebus dan toskan
1 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
Sedikit belacan*
2 sudu air asam jawa
1 sudu santan pekat/ susu cair
2 sudu besar udang kering – tumbuk halus
1 biji bawang besar- dipotong bulat
1 ulas bawang putih – diketuk
Garam, perasa

Cara-cara
kisar bahan-bahan bertanda * hingga lumat/halus. Masukkan sedikit minyak masak untuk menghancurkan biji cili yang ada.
Panaskan kuali dan masukkan minyak masak
Tumis bawang putih yang diketuk hingga kuning. Kemudian barulah dimasukkan bahan-bahan yang dikisar tadi
Masak hingga naik minyak/garing
Tambah air asam jawa. Kacau rata dan masukkan garam dan perasa
Kalau nampak kering sangat, boleh dimasukkan sedikit air.Masukkan udang kering yang ditumbuk halus tadi. Kacau lagi sikit, kemudian,
Masukkan udang. Gaul rata
Lepas tu, masukkan santan pekat, diikuti dengan bawang besar yang dipotong bulat.
Kacau dan bolehlah diangkat !!! 



Ok..sampai sini dulu !!!!



9 corat coret:

KakAsma berkata...

Maa,dulu kawan akak pernah kata kalau buat sambal letak santan akak lebih sedap,betul lah nampak sambal ko nie mmg tergiur..hehehhe kat rembau banyak petai..akak selalu dapat pree...

Cendana Kasih berkata...

Waaaa... ni yg jeles ni, akak slalu dapt petai pree, saya kat sini jarang dapat jumpa petai..

Naz berkata...

Noorma, kalau buat sambal udang mmg sedap kan letak petai. Tapi awassss!!! Jangan lupa flush setelah ke tandas ok! heheheeee..

cik cek berkata...

Emmmm...cedapnya sambal udang...memang lagi bestkan kalau campur ngan petai...serasi sgt...udang petai....
Tak pela...tak de petai ...sambal udang je pun ok dah ni....makan ngan nasi lemak...bestnya....:)

Diana @ Melley Mey berkata...

akak.. sedap tu akak... mmg suka mkn sambal udang.. sedaaaap!!

Treat and Trick berkata...

Aduh...terliur tengok sambal yg sedap ni Noorma oi....

http://treatntrick.blogspot.com

cikmanggis berkata...

tak de petai pun dah sedap ni.makan dgn nasi panas..fuhh pengsan

Irfa berkata...

besnya..ada petai lagi terangkat.
sesat masa gugel pasal telo masin :-)

Juwita Jamaludin berkata...

Kak terliur tgk sambal tu... Sedapnya mkn dgn nasi panas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...