Jumaat, 27 Mei 2011

Nasi Minyak Hujan Panas

Salam... hari Jumaat dimulakan dengan hujan. Nyaman jer udara. Dan mood nk memasak dah ok. So masak somting spesel kat anak-anak. Apa lagi, kalo bukan nasi minyak. Disebabkan hari hujan, so kita buatlah nasi minyak hujan panas. Ada kaler2 sikit. Meriah jer nampaknya.


Resipi di bawah ni dari Makyong MYR. Tapi aku masak guna rice cooker jer. Ikut cara aku ler. Mula2 masak nasi macam biasa, sambil tu tumis semua bahan2 lain. Kemudian masukkan dalam periuk nasi. Masak macam biasa. Bila nasi dh masak, barulah titikkan pewarna. Biar sejuk sikit, pastu gaul agar warna berselerak.

Bahan-bahan ( 5 orang )
* 4 cawan beras basmati
* 5 cawan air
* 2 kiub ayam
* 2 helai daun pandan
* pewarna merah, kuning dan hijau
[bahan tumis]
* 1/2 inci halia
* 2 ulas bawang putih
* 1/2 biji bawang besar
* 2 sudu besar minyak masak
* 1 sudu besar minyak sapi
* 1 batang kulit kayu manis
* 2 kuntum bunga lawang
* 3 kuntum bunga cengkih
* 3 biji buah pelaga
[bahan hias]
* bawang goreng
* kismis

Cara-cara
1. Cuci beras dan rendam selama 10 minit. Toskan.
2. Hiris nipis-nipis halia dan mayang semua jenis bawang
3. Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis sehingga bau wangi
4. Masukkan beras dan gaul rata.
5. Masukkan air, kiub ayam dan daun pandan.
6. Masaklah nasi sehingga masak
7. Bila nasi kering, letakkan 1-2 titik untuk setiap pewarna kuning, merah dan hijau ditempat yang berasingan. Bila dah masak, gembur-gemburkan nasi tu.
8. Hiaslah dengan bawang goreng, gajus atau kismis jika suka


Inilah lauk2 yang dimakan bersama nasi minyak hujan panas tu. Macam biasa, setiap minggu mesti masak ayam masak merah (sampai Jebat dah jemu...tp apa nk buat, permintaan anak2, layan jer lah)

Dikala aku dan Jebat dah jelak makan lauk ni, Irfan tak pernah jemu malah makin berselera tiap kali ada lauk kegemarannya ini.

Acar timun dan nenas

Gulai Kawah yang semalam tu... ada sikit lagi... sesuai makan ngan nasi minyak



4 corat coret:

Sheila Shafeareen berkata...

Salam Noorma sini pun pepagi hujan kira byk tempat le pg ni hujan sdp tu sambung titon hehhe

Nak tukar nasi minyak hujan panas dgn nasi lemak hujan panas akk hehhe
dgn lauk sekali yeee

l@!l@ berkata...

salam..wah sdapnya yer...tmbh time2 ujan nie..nnti nak try jg ler..last ari tu wat ms besday ank..

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
memang sedap kan akak nasi minyak hujan panas.. diana pun suka makan... sedaap

Mas berkata...

sedappnya...
tumpang makan kat sini yerk kak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...