Isnin, 2 Mei 2011

Kuih Lapis Pisang

 Hari ni takde mood nk masak-masak. Tapi teringin plak nk makan kuih lapis pisang ni. Dulu pernah buat sekali tapi tak sempat nk ulang, dah habis. Kebetulan ada banyak pisang kat rumah, beli hari Jumaat lepas kat Tesco Puchong. Murah..so borong lah banyak sikit. Plan asal nk buat popia pisang, tp macam malas plak.



Bahan-Bahannya:-
Bahan A
2 cawan santan
1 cawan tepung gandum
1 cawan gula
2 sm tepung beras
2 sm tepung kastard/jagung

Bahan B
1 cawan pisang - dilecek
1/4 cawan air

Bahan C
1/4 cawan air
sedikit pewarna hijau

Cara-caranya:-
•campurkan semua bahan A dan kacau sehingga sebati. bahagikan kepada 2 bahagian.
•campurkan bahan B dalam satu bahagian dan kacau rata
•campurkan satu bahagian lagi dengan bahan C dan kacau rata
•Guna loyang bulat 7 inci, sapu sedikit minyak.
•Tuang hampir 3/4 cawan adunan B. kukus selama 8 minit
•Kemudian tuang 1/3 cawan adunan merah dan kukus selama 8 minit.
•ulang sehingga habis.

Layan jer lah gambar2 yang diambik oleh Jebat ni... sambil si Toncet gayut-gayut kat tepi meja, mintak nk rasa kuih ni... Aku cakap "haipppp....nanti jap...ambik gambar dulu!!! "


Hari ni aku buat kuih ni satu loyang besar. So korang jangan rebut2 yer..ambik lah berapa banyak yang nak !!! tapi air kopi takde yer... (dah brapa taun kita tak minum kopi plak - ayat Belalang) hahaha

4 corat coret:

HomeKreation berkata...

ahahaha.... shian sape lah si toncet tu... ayat "haipppp....nanti jap...ambik gambar dulu!!! " tu macam biasa di ucap jer... hehehe. KIta byk pisang tapi buat masa ni masih jetlag....hehe

cik cek berkata...

Emmmm....sedapnya kuih lapis pisang ni....gambonya cantik...nak melapis2 ni tak rajin la pulak....tgk gambo je la dulu...:)

Nieza berkata...

sedapnya!, suka kuih ni lama dah tak buat...cantik jer lapisan kuih akak ni kemas dan ayu gitu..hehe

Cendana Kasih berkata...

Along- si toncet tu si Ryan laaa.. dia jer yg tak tau peraturan makan kuih...sblm makan kena tangkap gambar dulu...hahaha

Cik Cek - saya ni baru jer datang mood rajin tu...setelah berbulan ... hahaha

Nieza - opss...jangan puji lebih2...keng seminggu lebih akak tersengih...kahkahkah... takde kemas manapun..bersememeh gak...tu dh kira malas la nk deco, terus snap jer mana yang boleh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...