Khamis, 19 Mei 2011

Puding Tembikai

Salam... dalam cuaca panas cenggini, meh la jamu tekak dengan puding tembikai ni. Dah lama bercadang nk buat, tapi asyik bz jer.....
Dan hari ini, jenuh dok fikir nk buat kuih apam untuk minum petang/kudap-kudapan. Kebetulan my Jebat pun balik awal, so bolehlah buat puding ni.



( Resepi Kak Long Lyn)
BAHAN-BAHAN

1 paket agar2 serbuk (dalam 15gm) tp kalo guna agar2 tali pun xde masalah, cuma kena pandai agak air le
2 keping roti gardenia
6 cawan air
1 1/2 cawan gula (kurangkan kalau x suka manis)
1/2 tin susu pekat
2 sudu besar mentega
1 sudu kecil esen vanila
cincau- dipotong kecil (utk dibuat biji tembikai)
*kalo takde cincau, ambik sikit agar2 tu, warnakan hitam, bila beku, potong kecik2

Cara-cara
-rebus agar2 ngan air..
-bila sudah larut masukkan gula..
-apabila mendidih masukkan mentega..
-kemudian masukkan susu..
-ambil sedikit adunan agar2 ni kemudian blendkan ngan roti sampai sebati..
-kemudian tuang semula kedalam agar2 tadi..kacau rata...

-dlm bekas lain bubuh sedikit warna hijau..masuk ke dalam loyang...jangan banyak sangat cukup untuk buat kulit dia je...biar beku skit je jangan beku sangat nnt x melekat pulak bila bubuh warna lain..
-lepas tu letak adunan plain untuk buat kulit yang warna putih pulak...biar beku sedikit..
-kemudian letak adunan warna merah pulak...
-tabur cincau untuk buat biji tembikai..biar beku betul2...sedap dimakan sejuk2.....



Sapa nk? meh datang umah.. aku dah bagi kat jiran aku, Mr Justin- sepiring... hehehe....

15 corat coret:

izahdaut berkata...

cantiknya puding tembikai akak neh

chikadakbiru berkata...

mak aih..cantiknye..kreatif sungguh !!

Wanieyra berkata...

salam kak...
kita nak gak? nanti nak gi rumah akak le

Iza Akma berkata...

cantiknyeer puding tembikai kak noor ni..suker laa..nnt2 leh cuba..

Suzi berkata...

terliurnya noorma. panas2 ni sedaplah mkn puding. sejuk tekak.

Ummi berkata...

Noorma, cantiknya puding tembikai..dah la terliur tgk pulut seri muka doyan tu haa...adeeiiii

HomeKreation berkata...

Oh, daku terpikat....

geez berkata...

Alamak kak, nape puding tu nampak sedap sangat?? Tergugat keimananku....

Mas berkata...

akak..cantik la puding tembikai tu......

Anna Qawina berkata...

ko ni kan..saje je..aku cincau takde lak..eh guna kulit roti je ke? bkn dgn roti2 tu skali? ke cemana?

Juwita Jamaludin berkata...

Cantik kak.. Rasa nak mkn gabo ni :)

Diana @ Melley Mey berkata...

akaaak... cantiknya puding tembikai tuu... mkn sejuk2 nie.. pasti sedap nie kan akak..

Naz berkata...

Noorma.. wah cantiknya puding...

Nieza berkata...

lawolah puding ni kak...menarik dan tertarik :)

ninazsyafinaz berkata...

salam kenal kak.saya intai resepi pudding nih! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...