Ahad, 29 Mei 2011

Puding Strawberry Buahan Koktel

Salam... ni projek petang semalam.. tp hari ni baru makan, tak teringat plak..(kes berjalan-jalan sampai malam..balik terus zzzzz)

Hari ni aku rilex lagi... ada kenduri kahwin kat tepi rumah ni... suruh jer diorang pegi.. aku malas ler.. So..takyah masak... Sambil lepak tengok tv, jom layan puding stoberi best ni



Resipi amik dari umah Kak Ummi Kuantan, TQ akak !!  Aku malas nk deco lebih2...  Ada stoberi frozen, campak jer dalam puding tu...so takdelah nampak stoberi kat luar yer !!!

Bahan:-
* 1 paket serbuk agar-agar (11 gm)
* 2 biji telor
* 4 cawan air
* 1/2 tin susu cair *
* 1 sudu besar pes strawberi *
* 140 gm strawberi segar * (* dikisar bersama)
* 1 cawan gula pasir
* 1 1/2 sudu besar tepung jagung
* 1 tin fruit cocktail

Cara-Cara:-
1. Masak agar-agar dengan air dan gula hingga larut.
2. Sementara itu, pukul telor dan campurkan tepung jagung. Kacau rata dan ketepikan.
3. Bila campuran agar-agar telah larut, masukkan susu cair dan strawberi kisar tadi, biarkan mendidih.
4. Masukkan campuran telor dan tepung jagung.
5. Masukkan fruit cocktail dan kacau sebentar. Tutup api.
6. Tuangkan ke dalam loyang atau acuan pilihan yang telah dibasahkan terlebih dahulu.
7. Sejukkan dan hidang.

Haaa...nampak yang merah2 sikit tu..itulah dia stoberi nyer !!!

Sapa nk ?? silalah.....




2 corat coret:

zarina berkata...

kenapa acu kena basahkan dulu? mak aku punya petua masuk acu dalam peti ais dulu supaya dia cepat beku

Cendana Kasih berkata...

alamak...ni aku copy paste dari umah kak Ummi Kuantan.. gamaknya sbb nk senang keluar dari acuan kot.. aku tak basahkan pun, dan mmg susah gak ler nk keluar..last2 aku cungkil sikit.. habis citer..wakahkahkah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...