Ahad, 22 Mei 2011

Apam Yogurt

Salam Ahad. Hari ni melaksanakan projek Apam Yogurt. Teringin plak nk mencuba setengah tengok Anna Qawina dok tayang apam dia hari tu. Rajin sungguh mak yung tu yer.Yang membawak budak pun rajin, inikan plak aku yang kosong/slim ni kan...hahaha... ish..takleh jadi ni..


Rasa-rasanya dalam esbox tu ada yogurt. Aku pernah nampak masa ambik barang dua tiga hari lepas, tp hari ni, bila betul2 nk buat apam ni, alamak... hanya ada yogurt manggo jer..Agh..bantai jer lah..

Resipi disalin dari rumah Ana Qawina. TQ Ana !!!

Bahan-bahan :
•3/4 cawan gula castor
•1/2 sdt ovallete
•1 cawan tepung gandum
•1/2 cawan yogurt asli (aku guna yogurt manggo)
•1 biji telur
•1/4 sdt double action baking powder
•pewarna yang disukai
•cawan kertas secukupnya

Cara-cara :
•Campur semua bahan di atas dalam mixer.
•Pukul sampai adunan menjadi pekat, pucat warnanya..*guna high speed.
•Adunan menjadi pekat seakan-akan yogurt..
•Asingkan sedikit daripada adunan tersebut dan campurkan pewarna kesukaan, gaul sebati.
•Sendukkan adunan putih ke dalam cup muffin 3/4 cup, sudukan sedikit adunan bewarna atasnya.
•Kukus dengan api kuat, pastikan kukusan sudah betul-betul panas baru letakkan kuih tadi.Kukus lebih kurang 15 minit, adunan yang masak akan mekar tersenyum...
•Sejukkan dan simpan dalam bekas tertutup.



Hasilnya? apam yang gebu dan ada perisa manggo.. wakahkahkah...tp sedap tawww !!!!  Korang yang rajin tu, apa lagi.. cubalah !!!


2 corat coret:

indahhouse berkata...

Salam kak Noorma,
Uish.. merekah cantiknya apam yogut tu... geram3. kaler pun berseri je. nak beli yogurt juga..! :D

Atie iskandar berkata...

kak ley tak xnak warne putih?? nak kalerkan dua2??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...