Ahad, 22 Mei 2011

Laksa Ujung Minggu

Ada bau tak? ada bau tak? heheh... hari ni aku masak laksa plak. Sejak ada bunga kantan ni, senang jer nk masak apa-apa berasaskan bunga kantan. Terima kasih pada cik Zarina yang bagi stok bunga kantan yang banyak kat aku. Bila dh dok KL ni, kena la pandai modified apa yang ada agar boleh dipakai lama. So... aku pun frozenkan la bunga kantan tu. Bila nk pakai, keluarkan.. dan rasa still sama... at lease, ok la kan..daripada takde !!

Gambar gelap sikit, sebab bulan diselindung awan. Hahaha... gambar dari henpon jer ok !!! dh siap masak, nk cepat makan, malas nk keluarkan segala kamera.Baunya cukup menggugat iman. Tak sanggup nk tunggu lama2 lagik


Bahan-Bahan:
- Ikan kembung hitam 1 kg -direbus, asingkan isi dan tulangnya. Kisar halus isinya. Simpan air rebusan ikan.
- Laksa 1 bungkus (aku suka guna lor shu fen- sejenis laksa orang cina.. tp halal ler...)
- 20 biji cili kering - rendam dan kisar halus
- Cili padi -kalau suka laa.. aku tak letak sbb anak2 takleh makan pedas
- Belacan
-Otak udang (guna pes udang dari Ana)
- Garam secukup rasa.
- 20 biji  bawang merah
- Bunga kantan.(batangnya diketuk, bunganya dibelah 4)
- Daun kesum.
-Asam keping
-Asam jawa
-Jus limau nipis

Bahan hiasan
- Timun dipotong halus.
- Bawang besar dihiris separuh bulat.
- Cili pad, cili merah -dihiris
-Telur rebus
-Daun salad -dihiris halus
- Daun selom, daun  kesom -dihiris halus
- Daun pudina

Cara:
Mesinkan bawang bersama cili kering dan belacan.
Masukkan bahan yang dikisar ke dalam periuk bersama batang bunga kantan yang diketuk, asam keping, daun kesum dan otak udang. Didihkan sebentar agar cili masak (biar kering sedkit)
Tambah isi ikan yang dikisar, stok rebusan ikan, bungan kantan yang dibelah 5  dan air (bergantung kepada banyak mana kuah yang dikehendaki) Biar hingga kuah mendidih
Masukkan air asam jawa dan jus limau nipis. Tambah garam dan perasa. Biar mendidih lagi
Siap.
 


Ok...sampai sini dulu !! nak rasa? ambik mangkuk kat dapur tu yer...letak laksa, bahan rencah dan kuah... pastu makan yer... air cuma ada air sejuk jer... tapi INGAT !! lepas makan basuh pinggan yer.. kemas dapur skali ek !!! hahaha




6 corat coret:

aDisH.sHidA berkata...

nak skit...lapar laksa le plak

anymz berkata...

fuuuh..paling tak tahan tgk laksa lah akak ni tau norma..manjang berselera je tekak ni..sedap laksa versi ni..mintak sikit

cikmanggis berkata...

hmmm(sambil kembang kempis hidung)ada bau ni...bbau dau kesom...oops laksa:)sedapnya.Cm mmg suka laksa.Berair mulut:)

Mas berkata...

rajinnya akak buat laksa...
nak sepinggan..
sedappnya tengok...

Nur Ede berkata...

Assalam tuan umah..
Bau aroma laksa utara... mmg menggoda iman akak yang mmg antu laksa... haiyaa ini mcm kena cari laksa la pulak...hehehe..

Naz berkata...

Ni asam laksa ni... I like! Nak..nak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...