Selasa, 3 Ogos 2010

Sup Ikan Syurga Cinta

Salam... sapa tgk citer Epilog Syurga Cinta @ tv3 semalam? rasanya best gak citer tu. Aku ni pandang2 jer kat tv tu, sambil tangan dok surf internet. Senang kan, pc dh kat bawah...

Hidangan tengahari ni, SUP IKAN MERAH la plak. (mcm biasa, ikut suka ati aku ler nk letak tajuk apa untuk masakan aku...hehehe...) Selagi tak dimasak ikan yang dipancing tu, selagi itu ler bertanya... aku plak dh muak makan ikan. Tapi bila ditanya nk makan apa?? entah le...nk makan kat kedai kot...hahaha.... (yelah..dh boring asyik masak jer...)


Bahan-bahan
-ikan merah-aku guna kepala ikan dan isi
-bawng merah*
-bawang putih*
-halia* -bahan2 * dihiris halus
-serbuk lada putih/sulah
-4 sekawan
-bay leaf
-batang saleri- dipotong
-lobak merah-dipotong baji
-bunga kobis
-cendawan tiram
-tomato
-serbuk Norr Pasti Sedap
-air secukupnya
-garam, perasa
-daun sup. daun bawang
-bawang goreng

Cara-cara
-tumis bahan-bahan yang dihiris bersama 4 sekawan. Bila agak kuning/garing. masukkan air.
-tambah daun bay, dan bahan2 lain.
-bila kuah dan mendidih, masukkan kepala ikan dan isi ikan
-masukkan sayur2
-perasakan kuah dan SIAP
-boleh tabur daun bawang, daun sup dan bawang goreng semasa menghidang






ok...sampai sini dulu. Nk layan Arjuna Online jap. Sebab semalam tak sempat nk tgk kat tv (kami pegi ronda2 KL) Lagipun lebih seronok layan drama online ni sbb takde iklan. Tengok kat tv lebih sakit hati sebab tiap2 lima minit mesti iklan. Iklannya plak dekat 10 minit.. tension jer...


3 corat coret:

indahhouse berkata...

Salam kak noorma,
Gulp! ini ikan aritu ke kak? sedapnya sup kepala ikan... berbau cinta lagi. hihi.
lama dah tak makan sup ikan. laparnya saya,kak... ;)

Noorma Ismail berkata...

Indah- yer..ni ikan ari tu ler..akak dh jemu masak kari, so masak ler sup plak..nk makan sup ikan, meh ler umah akak, ada banyak lagi tu..leh supply satu geng blogger..hehehe

cikmin berkata...

kahkahkah..dah kena penyakit aku la ni ye..resepi ada tajuk drama.. :P


Salad Ayam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...