Isnin, 23 Ogos 2010

Sambal Tumis Udang + Petai

Salah satu lauk untuk berbuka petang ini. Peberet Along sebenarnya. Bulan puasa ni lebih suka masak lauk kegemaran anak2 (macam bagi semangat untuk diorang berpuasa laaa...) Si Irfan masih puasa setengah hari. Kesian, tak tahan perut.

Rasanya sume pandai buat sambal tumis kan. Tapi memandangkan ada adik2 dan seorang kawan aku yang sentiasa skodeng blog aku untuk cari resipi, aku letaklah jugak resipi sambal tumis ni. Untuk Sharmini, rajin2 memasak yer.

Bahan-bahan
•Lebih kurang 300g Udang
•1-3 keping petai - di kopek
•4-5 ulas bawang merah kecil
•6-7 sudu besar cili kering mesin - boleh kebih/kurangkan
•Seketul kecil belacan
•Sedikit asam jawa
•1/2 - 1 biji bawang besar - hiris tebal bulat
•Garam, gula, perasa

Cara-cara
1.Tumbuk bawang & belacan hingga lumat. Campurkan dgn cili mesin. Panaskan minyak & tumis sehingga betul2 garing & wangi.
2.Masukkan petai, udang, bawang besar, garam & gula secukup rasa. Kacau sehingga layu sedikit. Masukkan air asam jawa. Biar sebentar sehingga petai betul2 masak.
3.Hidangkan.




Ceritaku: Dah malas plak nk ke pasar ramadhan. Asyik2 beli benda yang sama jer, balik-balik tepung pelita dan murtabak. Sampai pakcik jual kuih kat flat tu pun dah kenal aku. Malu plak..mesti dia kata aku malas nk buat kuih (mmg malas pon..hahaha....)

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...