Jumaat, 6 Ogos 2010

Cempedak Goreng

Salam...hujan dan sejuk cuaca di Puncak Jalil ketika ini. Dan bila dh cuaca sejuk macam ni, tentunya makan pun nk benda yang panas. Dan inilah juadah minum petangnya. Goreng Cempedak

Masa Jebat kerja kat Semenyih, aku dh kirim kalo jumpa Chempedak tolong beli. Teringin sangat nk makan goreng cempedak. Beli kat luar tu tak puas ler.. Kononnya minggu lepas singgah ler kat pekan Sungai Besi beli cempedak goreng. Korang tau brapa harganya? dua ulas cempedak goreng= rm1.oo. Fuh..mahalnyer..mengalahkan buah stoberi la plak. Dah tu bukannya manis pun, tawar jer..GERAMNYER !!!

Beli sendiri dan goreng sendiri. Makan pun puas. Bijiknya boleh direbus kemudian buat sambal. Campur sikit ikan bilis. Pon sedap... Teringat masa kat kampung dulu, kalo musim cempedak, mak aku akan sibuk 'baju' untuk cempedak ni. Diperbuat daripada daun kelapa. Tapi aku tak taulah nk mengayam baju cempedak ni. Bila dah terlampau banyak, dan dah jemu digoreng atau dibuat pengat, mak akan buat eskrem dan jem. Haaa...itulah kisah cempedak kat kampung aku...



Lagi satu, tips kalo korang nk beli cempedak. Jangan beli kat peniaga buah2 kat pasar malam/kedai tu. Sebabnya? kebanyakan PENIPU. Nampak jer cantik diluar, tapi isi didalamnya cuma beberapa ulas saja. Aku dh terkena banyak kali. Dan kali ni aku serah pada Jebat yang membelinya.
Kata Jebat, kalo nk beli cempedak, belilah kat orang yang jual cempedak goreng/pisang goreng tu. Sebabnya dh tentu buahnya manis dan banyak isi. orang tu takkan tipu sebab dia gunakan buah yang sama untuk goreng dan kemudian jual. Lagi satu, harganya lebih murah dari orang yang jual kat pasar malam/kedai.

Itu ikut pengalaman kami ler..mungkin ada sesetengah penjual takmo jual. Itu sendiri mau ingat ler..yang penting ayat kena power...hehehe...

3 corat coret:

geraugebang berkata...

sedap...tapi kalau kak gerau harus berdentum-dentum guruh...dari perut...ki ki ki

Deliah's Deli berkata...

lama x mkn cempedak besar2 n manis cm ni..hr tu beli, dpt yg kecik2-x puas mkn...:(

Noorma Ismail berkata...

Kak Gerau-Yer..saya ni lepas makan jer kena makan ubat angin, kalo tak malam kang asyik menembak jer..kahkahkah...

Deliah-isi kecik kengkadang ada yang manis.. sib baik la ni Jebat yg beli..isi besar dan sedap

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...