Selasa, 18 Mei 2010

Egg Drop Soup with Mushroom

Salam semua...cewah..jangan terkezut dengor tajuk atas tu..saja wat gempak jer tu..hehehe... Dh lama tak buat sup telur dan cendawan mcm tu, teringat zaman kecik2, kalo ikut abah masuk utan, kami slalu cari cendawan yang tumbuh kat pangkal pokok balak...

opsss...sebut perkataan 'balak' aku cukup sensitif dengan perkataan tu masa kecik2 dulu, mana tidaknyer, semua kengkawan aku menggelarkan aku ni Noorma Balak, sebabnyer abah aku tokeh kayu balak. Sampai menangis aku dibuatnyer. Taip kali nampak lori kayu balak jer, mesti diorang mengata aku..tension betul....

Tapi semalam, masa pegi jalan2,kami nampak lori kayu balak. Teringat ler kisah aku dulu.. laki aku cakap,bukan sebarang pokok balak, banyak ribu tu!! entah ler..aku pun tak ambik kisah sangat, janji abah aku boleh berikan apa yang aku mintak, itu dh cukup....

Ok...berenti membebel, meh kita jamu tekak dengan sup telur dan cendawan. Aku guna cendawan tiram jer..(mana ler nk dapat cendawan pokok balak kat KL ni....)






Lauk-lauk sampingan lain.Kat umah ni kalo satu dua lauk jer kang masam plak muka hang Jebat aku...selagi larat dan ada masa nk masak, aku buat ler...kang kalo si kecik buat hal, aku berenti ler kejap, pas tu sambung balik....

sambal sotong kembang. Dah lama beli, tersorok jer kat dalam freezer tu...

Daging goreng kunyit untuk anak2. Diorang makan lauk ni dengan sup telur tu ler...

Ulam idamanku. Hari tu nampak kat umah kak Asma, terus tak tahan, cari jugak kat Giant. Mahal daun ni rupanya, sekilo rm9.00. Kalo kat kampung aku, dia tumbuh tepi2 telaga jer...(itulah kan, patut hargai apa yang ada didepan mata, bila dh takde, sume kena beli, macam kes jambu bertih/jambu air tu jugak)

kebiasaannya aku makan ulam daun selom dengan sambal kelapa. Dh memang tekak aku
dok makan style cenggini. Tapi kalo cicah ngan sambal belacan pun ok gak... Bila dh dapat ulam ni, aku buat ratah macam tu jer..tak makan dengan nasi pun...dh jadi kambing la plak...wakahkahkah.....



Ok..sampai sini dulu. Nak tunggu si Along balik sekolah jap... kain pun tak angkat lagi tu...tp nampaknyer panas sampai ke petang....BYE!!!








1 corat coret:

Tanpa Nama berkata...

Hai salam perkenalan. Nampak sedap la menu u tu :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...