Khamis, 6 Mei 2010

Ayam Masak Kicap

Yum,yum,yum...dalam seminggu mesti ada menu ayam masak kicap ni, kiranya menu wajiblah selain Ayam Masak Merah... ni peberet Irfan...hari2 kena ada ayam,ayam dan ayam.

Bagi aku plak kalo Irfan dan request ayam masak kicap ni, senang keje sikit, tak payah nk fikir masak lauk itu ini. Ada ayam masak kicap ni, kiranya dh lengkap lah.. tapi Hang Jebat lah plak, nak kena ada lauk berkuah. Takpe, goreng sayur jer lah..pas tu tumbuk sambal belacan...abis citer......



Resipi yang senang. Mungkin ada yang cakap ni masak orang pemalas...yelah, tak perlu menumbuk itu ini. Cuma potong bawang merah, bawang putih, halia dan cili merah/hijau. Lepas tu tumis sekejap. Masukkan kicap dan sedikit sos tiram. Kacau goreng dan masukkan plak ayam goreng. Boleh tambah sikit air untuk sebatikan kuah dan ayam. Pas tu boleh angkat....

Kalo ikut versi mak aku, dia letak segala rempah penumis dan segala jintan manis dan jintan putih. Setengah orang plak letak lada hitam. Ikut selera masing-masing lah yer.. kengkadang aku pun buat cara macam tu..tukar rasa ler plak.....

Ok......sampai sini dulu... bye!!

2 corat coret:

cikmanggis berkata...

resepi sempoi tapi semua orang suka..sedap:)

kak ina kl berkata...

kat umah ni pun suker ayammm..aymmmm naik loya makan ayam..

jadi ker 25hb nanti ..


wah lawa ek roti kamu..rajin jugak membuatnya bila dah baby ek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...