Isnin, 17 Mei 2010

Ayam Aloha & nasi minyak hujan panas

Salam semua....skrg ni mmg sibuk giler..maklumlah hari sabtu ni dh nk kenduri, banyak benda nk settle.. kengkawan yang dekat ngan bukit jalil jemputlah datang yer..bukan besr sangat pun kendurinyer..kecik2 jer..aku jemput kengkawan blogger dan facebook jer.. sedara sebelah aku sorang pun aku tak jemput..sebabnyer,,kenduri ni nk perkenalkan ahli baru pada kengkawan aku jer..

Oklah...ni tengah tunggu anak buah aku sampai dr Taiping, dia stay sini sampai Rabu, pas tu plak sambung dengan kehadiran mak mertua aku plak...huh..dh start la kecoh umah ni....


Ok...ni resipi ayam Aloha ni yer..jom menari kazambo !!! hehehe

Bahan-bahan
-ayam goreng secukupnya
-bawang merah*
-bawang putih*
-halia*
-serai*
-buah keras*
(semua bahan2 ini dikisar halus)
-pes cili kering
-sos tomato
-sos tiram (kalo sos tomato 2 sudu, sos tiram 1 sudu jer)
-mix spices
-sedikit susu cair
-badam & kismis
-bawang besar-potong bulat

Cara-cara
-Tumis bahan yang dikisar kemudian tambah pes cili kering & mix spices. Goreng hingga pecah minyak.
-Masukkan sos tomato dan sos tiram. Tambah sedikit air.
-Masukkan ayam, tambah susu cair.
-Biar mendidih atau sehingga kuah pekat
-Masukkan badam. kismis dan bawang besar yang dipotong bulat. Kacau dan siap.


Nasi minyak hujan panas...sesuai dihidangkan dengan Ayam Aloha kat atas tu


Acar timun masak, resipi dr kak Yani, myresipi...mmg sedap. Thanks akak....



1 ulasan:

fuzidss berkata...

bila nak masak benda nii hu hu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...