Ahad, 29 Mei 2011

Kek Marble Gebu

Salam... hari ni rajin sikit sbb tak payah masak nasi dan lauk2.. so ada la masa buat kek. Anak-anak memang suka makan kek. So..ini percubaan untuk buat kek yang lembut dan gebu (selalu buat bantat jer...)

Fuh..kali ni jadi ler.. cara aku: lepas masuk dalam oven, lantak ler kek tu membakar diri. Malas nk intai,malas nk tengok. Cukup masa, bnyi loceng, lantak ler dia sejuk sendiri kat dalam... (kes layan citer kat tv..sambil baring, tertido...wakahkahkah)

Selalu tu aku dok bukak tutup pintu oven. Kengkonon nk tanya khabar ler. Kejap2 cucuk lidi ler.. .last2 kek jadi bantat. Padan muka kan !!! Kali ini tidak lagi !!!!




Resepi daripada myresepi:tulip77. Sedap keknya. Gebu dan lembut. Korang pun cubalah !!!

Bahan-bahan
250g tepung naik sendiri
200g gula kastor
5 biji telur- saiz B
1camb ovellate
1camt baking powder
2camb susu pekat
50ml susu segar
175g butter - cairkan
1/2camb serbuk koko

Cara-cara:
1.Pukul telur dengan gula hingga kembang,kemudian masukkan ovellate.
2.Masukkan telur,baking powder,susu pekat,tepung dan susu cair (adunan menjadi pekat).Apabila sudah sebati masukkan butter cair tadi,kemudian kacau hingga sebati.
3.Bahagikan kepada 2 bahagian. (aku letak sikit jer perasa koko tu...tu yang jadi marble kat atas jer...)
4.Sapukan loyang dengan butter dan tabur sedikit tepung.
5.Kemudian masukkan adunan selang seli
6.Adunan yang banyak dimasukkan,ratakan perlahan2 sehingga menutupi seluruh loyang.
7.Masukkan sedikit adunan ke dalam paipping,lukis corak diatasnya.Kemudian guna lidi untuk melorekkan corak itu.
8.Bakar pada suhu 160'c selama 45 minit.
(bila sejuk baru keluarkan dr loyang)





Ok..sampai sini dulu !!



7 corat coret:

izahdaut berkata...

wohh memg nmpk gebu a kak.. nk try gak la. lma dah tk mkn kek gini

Anna Qawina berkata...

huh...terasa nak makan..ko bg aku sikit....

Mak Qis berkata...

tengok pun dah tau gebu...lama tak buat kek marble...

noorsafone berkata...

ermm nampak gebu...nk try jug lah...

Juwita Jamaludin berkata...

gebu kek tu kaka.. leh la masuk list...

Sulya Mc berkata...

Mmmmmm yummmmeeeehhhhhh. ....nk jgk. Sy mengidam....uhuhuhu

umi hannan berkata...

sedapnya!!! nampak cantik kalerfull
http://abiumihannan.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...