Sabtu, 2 Oktober 2010

Soto Madura

Salam semua... hari ini kami sekelurga ke tanah jawa plak, menjamu Soto Madura. Ekceli, aku suka sup yang dicampur dengan perut, tulang dan paru. Bila tgk kat ruma Deetha resipi ni, terus teringin, so apa salahnya mencuba resipi baru. Time kasih yer Deetha.


Resipi asal boleh klik sini yer  Tapi aku dh translate kan ke dalam bahasa orang Malaysia agar mudah difahami. Soto ini disajikan bersama Sambal Kemiri (satu kelainan).. boleh cuba kalo tak percaya. Sedap loh..

Bahan :
250 -300 gr Daging bersihkan, potong2 dadu (aku tambah perut dan paru. Basuh bersih dan rebus bersama daging)

4 sdm Minyak Sayur / Minyak Goreng
Kicap masin (optional)

Bahan2 sampingan :
Telur Rebus
Limau Nipis
Bawang Goreng
Sambal kemiri

Bahan untuk sup :
5 ulas besar bawang merah
3 ulas besar bawang putih
2  inci  Kunyit
1 inci lengkuas
2 inci halia
5 biji buah keras
1 Btg Serai
3 helai daun limau purut
daun sup, daun bawang
1 sdt Garam
1/4 sdt Gula Pasir
Perasa -jika suka

Cara Membuat :
1. Haluskan semua bahan untuk sup
2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 yg bersama serai dan daun limau purut hingga wangi.
3. Masukkan daging, perut dan paru dan gaul rata.
4. Tambahkan air secukupnya.
5. Masak hingga daging, perut dan paru empuk.
6.Tambah garam dan perasa
7.Siap
**Semasa menghidang, hiriskan daging, perut dan paru nipis2. Hidangkan dengan telur rebus, bwang goreng, daun sup,daun bawang, limau nipis dan kicap. Slamat Mencuba.

Resipi Sambal Kemiri
Bahan-bahan
5 biji buah keras
2 biji cili merah
5 biji cili padi
1 ulas bawang putih
Garam

Cara-cara
-Semua bahan2 digoreng sekejap dan kemudian tumbuk hingga halus. Tambah garam secukupnya. Siap. Makan bersama Soto Madura tadi. Cubalah...ada kelainannya.


Komen aku: Sesekali mencuba resipi baru, sedap jugak, tambah plak sambal kemiri/buah keras tu. Ada rasa lemak2 dan bila dicampur dalam sup lagilah sedap.

5 corat coret:

Mas berkata...

salam kak norma, sedapnya soto madura, letak perut ngan tulang jadi bertambah sedap soto tu...

azian berkata...

Salam Noorma, memang sedap sup gini.Akak selalu makan kat restoran jaring Sunway......

Noorma Ismail berkata...

Mas- kalo kat sini panggil sup campur..makan ngan nasi putih pun dh cukup sedap...

Kak Azian- yer ke kak..alahai..saya kalo tempat mcm tu payah nk sampai..almaklum ler..Jebat tak suka pegi tempat jem, apa lagi bab parking kete..

Deliah's Deli berkata...

salam noorma...terpikat ngan sambal kemiri tuh :p~

leen hussain berkata...

wei...aku tak penah makan soto ni...tapi aku lak tak suka perut..huhuu...ko makan ajelah utk aku..ekekeekk..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...