Rabu, 13 Oktober 2010

Nasi Lemak Sapi

Dah lama sebenarnya nak makan nasi lemak ni. Anak2 pun slalu tanya ‘Bila mama nk buat nasi lemak?” alahai... sian plak . Dan hari ni, oleh sebab tak masak sebelah tengahari, dan malamnya bolehlah masak nasi lemak. Sengaja buat lebih sbb esok pagi budak2 tu boleh sambung breakfast ngan nasi lemak lagi.

Syhhhhh...sebenarnya tadi aku buat nasi lemak kukus, tapi tak menjadi...nasinya terlebih lembik. Mungkin sbb terletak banyak air kot. Sib baik Jebat tak perasan. Cepat2 aku humban kat dalam longkang belakang... tp kesian kat beras siam tu..Mahal woooo...

Lepas tu terus aku ajak Jebat pegi pasaraya beli santan. Balik tu terus aku tanak nasi lemak lain. Ni kiranya nasi lemak biasa je lah, bukan kukus...

Nasi Lemak Paberetku...waaaa..banyak plak aku makan malam ni...

Nasi Lemak hari ini ada kelainannya. Aku tambahkan sikit minyak sapi dalam nasi ni. Lagilah tambah wangi dan sedap. Tak percaya? cubalah sendiri...


Inilah antara lauk2 yang kami makan bersama nasi lemak.

 Selalunya kalo buat nasi lemak, mmg banyak lauk. Paling sikit pun mesti ada sambal tumis, ayam goreng dan telur goreng. Hari ini dh tak larat nk masak lauk lain. Hajat hati nk buat rendang daging dan paru goreng. Tapi dh tak upaya...letih... cuaca plak panas, lagi ler takde mood

Sambal sotong kering.
Dah lama teringin nk makan ngan sambal sotong kering ni. Ada 4 ekor sotong kering. Rendam dekat setengah hari. Pastu rebus sekejap (gigi masih sakit ni..takleh makan benda keras. Aku baru jer dapat gaji, nampak gayanya kena bagi duit kat dentist lagi laaa...)


Sambal tumis ikan bilis. Lauk wajib untuk anak2
Ni lauk untuk anak2. Diorang tu mmg banyak songeh sikit. Lauk sotong tu dikatakan keras ler, tak sedap ler..tp kalo sambal tumis ikan bilis ni mesti makan punyer...

Ayam Goreng.
 Sorang seketui yer..takleh lebih2. Biasanya kalo masak lauk2 untuk nasi lemak, takleh buat lebih2. Kang muak plak makannya. Kalo sikit mcm gini, pasti diorang suruh masak lagi esok lusa..
<> 

 
Telur goreng mata. Lauk wajib kalo buat nasi lemak. Mmg best..

Entah laa...jika nk dibandingkan dengan telo rebus, telur dadar, ngan telur goreng mata, aku lebih suka telur goreng mata ni. Sedap.. makan ngan nasi + kicap pun sedap. Daripada aku, sampai la anak2, sume suka telur goreng cenggini.

Timun, kalo takde ni, mmg tak lengkap la nasi lemak



Ok..sampai ini dulu. Nk tgk citer Gelora di Hati Sara. Eeee..geram betul ngan Sara tu. Si Asrol dh elok2, dia plak suruh rujuk balik dengan Tengku Marina... Jom kita tengok yer...

3 corat coret:

Cik SHiNJU berkata...

Salam...

lapooooo...ade nasik lemak lebih x?
huhuh

leen hussain berkata...

nasi lemak ni menu wajib aku setiap seminggu sekali kena masak...kalau tak hakim tanya..huhuu

Kerull berkata...

Salam Noorma..menggoda btul nasi lemang hang ni...terliur daku dengan eksesori yang lazat2 itu...hu hu tapi daku tgh pantang makan nasi plak...adus ai..dugaan btul.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...