Rabu, 6 Oktober 2010

Jemput-jemput Pisang

Slamat Petang semua... minum petang hari ni dh pun selesai. Cadangan asal nak buat kuih lapis pisang, idak pun donut pisang...tp kemalasan melanda. Last buat jerlah benda ni.. jemput-jemput pisang. Ada yang panggil cekodok pisang.


Ni resipi sendiri. No cilok2 dari mana2 sumber.. dari kecik dh biasa makan cekodok pisang camur kelapa parut ni. Cuma aku upgrade sikit respi mak aku ni, tambah yis, kasi kembung sikit cekodok tu. Baru ler lawa macam tuannya...cewaah!!!!

Bahan-bahan
-1 cawan pisang masak dilecek - aku guna pisang berangan yang hampir monopos..kahkahkah....
-1/2 cawan gula(boleh kurang kalo tak suka manis)
-1 sudu kecil yis mauripan
-1/2 cawan tepung
- 3 sudu besar kelapa parut- tambah ler banyak mana kelapa yang korang nak...
-sedikit garam

Cara-cara
-gaul rata semua bahan2 dan perap selama 1/2 jam. Adunan jangan terlalu lembik.
-jemput sikit dan goreng hingga garing. Siap



Teringin sangat nk buat donut pisang. Masih ada belen pisang tu. Harap2 esok aku dapat merealisasikan resipi itu. Insyaalah!!! ada sesapa nk joint buat & makan? meh ler..

3 corat coret:

kak ina kl berkata...

salam noorma..sekali sekala makan cekodok pisang ni best jugakkan..

camner nak buat Almond Cluster tu..boleh bagi resepi tak...macam sedap ajer

makin cun dah coklat kamu...rajin sungguh ...akak dah beli bekas tapi tak terbuat lagilah

Noorma Ismail berkata...

Akak,nanti saya Pm kat FB yer...

zarina berkata...

suka nor ko menggebukan makanan..noorma gebu oii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...