Khamis, 14 Oktober 2010

Karipap Inti Manis

Salam... breakfast pagi ni makan karipap ler plak. Nasi lemak smlm tu tak cukup. Budak2 dh bawak bekal ke sekolah la plak... (itu ler anak2 aku, kalo benda sedap, mesti nk bawak bekal)


Karipap ni mmg dah ada dalam esbox. Aku mmg buat banyak2 dan frozenkan. Kalau ada tetamu yg datang menerjah, inilah makanan penyelamat. Intinya versi kosong tapi manis. Apakebendanyer tu? Maksud aku, intinya kentang/keledek. Tapi takde ayam atau daging. Rasanya pun manis2 sikit. Resipi ni senang jer, aku dapat dari seorang makcik yang jual karipap kat kawasan sini.

Resipi inti
>keledek-potong kecil dan rebus
>bawang besar -dipotong dadu
>serbuk kari ikan
>sedikit ikan bilis-ditumbuk
>kiub ikan bilis -klau suka laaa
>garam,gula, perasa

Cara-cara
Panaskan minyak dan tumis bawang besar yang dipotong dadu hingga layu
Masukkan serbuk kari ikan, goreng hingga rempah masak.
Masukkan sedikit air, kacau hingga pecah minyak
Masukkan ikan blis dan keledek yang direbus
Tambah kiub ikan bilis, gula, garam dan perasa
Biar kering dan bolehlah diangkat.

Ni resipi inti jer yer...Untuk doh,pandai2 ler korang goole kat kebinet aku tuh...Kalo malas, pakai pastri puff pun boleh, tp jangan goreng yer...bakar ler... pun sedap gak...

1 corat coret:

indahhouse berkata...

Salam kak noorma, saya pun teringat juga. masa skolah dulu, karipap manis2 camni la yg asyik dibeli. Sedap.. inti keledek juga. :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...