Rabu, 29 April 2009

Bubur Caca

Skang ni rajin plak masak bubur, hari tu bubur kacang, dan hari ni bubur caca plak. Tekak ni asyik nk makan benda manis je, nk naikkan sikit tekanan darah ni..asyik rendah jer, sebab tu tiap hari pening dan tak larat jer.... (kengkadang heran gak, mcm mana aku leh dapat penyakit mcm ni, padahal aku kuat makan, selalunyer orang kuat makan dapat darah tinggi, kencing manis, tp aku ni lain plak kisahnyer, tekanan darah rendah, kadar kolesterol rendah, kadar gula rendah...sume rendah...ish...miskin sungguh badan ku ini...hu,hu,hu....)
Bubur cara ini aku letak labu dan keledek kat dalamnyer, so banyak ler sikit benda nk gigit. Irfan suka plak bubur ni, agaknya sebab ada macam2 warna kot. Dua tiga kali tambah. Bagus....tak sia2 mama masak yer!!

Bahan-bahan
-2 cawan bubur cacar
-500 ml santan
-1 cawan gula pasir
-2 helai daun pandan
-labu-dibuang kulit dan dipotong kecil
-keledek-dibuang kulit dan dipotong kecil

Cara-cara
-basuh bubur cacar/chacha sehingga bersih dan direbus sehingga empuk
-panaskan santan dengan api yang sederhana agar santan tidak pecah minyak
-masukkan bubur cacar/chacha yang sudah empuk,keledek, labu, gula dan daun pandan (simpulkan daun pandan terlebih dahulu) ~ sukatan santan dan gula boleh ditambah atau dikurang mengikut selera anda ~
-masak bubur cacar/chacha sehingga pekat
-Siap. Sesuai untuk hidangan sejuk atau panas.




0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...