Sabtu, 4 April 2009

Asam Pedas Ikan Pari + Kobis Jeruk

Lauk hari ni, teringin plak nk masak asam pedas walopun kat umah ni asam pedas memang tak laku. Hang Jebat tu, walopun orang melaka, tp tak suka plak makan asam pedas...ajaib, sungguh ajaib.... dia lebih suka makan sambal dan masak lemak plak...



Bahan-bahan
>ikan pari >4 ulas bawang merah-ditumbuk
>3 ulas bawang putih-ditumbuk
>2cm kunyit hidup-ditumbuk
>1 btg serai dititik
>3 btg daun kesum
>1 bunga kantan-dibelah dua
>1/2 mangkuk kecil air asam jawa
>3-4 sudu besar cili kering yg dimesin
>1 1/2 mangkuk kecil air biasa
>garam dan gula (ikut rasa)
>minyak masak
>sedikit belacan
> kobis jeruk -ni aku tambah

Cara-cara
1.Panaskan minyak, masukkan serai, cili kering, bawang merah, bawang putih, kunyit dan belacan. Tumis hingga naik bau.
2.Bila sudah naik bau, masukkan air asam jawa, kacau dan biar mendidih.
3.Kemudian masukkan daun kesum, bunga kantan,kobis jeruk, kacau dan masukkan air. Biar mendidih.
4.Masukkan ikan, garam dan gula. Biar hingga masak ikan dan boleh lah dihidangkan


Lauk tambahan- ikan bilis goreng + bawang + cili kering




Bye Myspace Comments



Ada kerja sikit !!!



2 corat coret:

Rafizah Nordin berkata...

aku ade je jeruk kobis dalam peti es tu.ari kamis beli tak masak2.tak taulah napenye pemalas sgt sejak 2 menjak ni.ha jgn fikir aku ade isik plak aku baru je abih period belum on pun lagik hahaha
ingat nak masak gulai lemak je tp sekadar ingat je la buatnye idak...

Noorma berkata...

ko ni Fiza, buat lawak plak....keh,keh,keh...

aku pun suka gak kobis jeruk ni, buat masak lemak ngan ikan tenggiri..fuh, sedap...lagi satu, goreng campur telur pun sodap, nanti aku buat dan letak entrinyer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...