Selasa, 8 Mac 2011

Tepung Soya

Salam....

Ermm... dh banyak hari aku dok tayang menu berasaskan tepung soya, dan hari ni aku nk tunjuk tepung soya yang aku gunakan untuk menggantikan tepung gandum. Dibeli kat Cosway dengan harga rm9.90 (harga bukan ahli, masih belum mendaftar...hehehe) Berat 500gm. Untuk buat minum atau makanan boleh ler tahan selama sebulan (ni untuk kegunaan seorang ler....)


Dibuat minum pun sedap gak. Inilah minuman aku pagi2. Cuma campurkan 2 sudu tepung soya ke dalam air panas, kacau dan sedia dinikmati. Tak perlu tambah gula, sbb dh sedia sedap. (dalam kandungan tepung ni hanya semata2 soya, takde gula tawwww )

Selain buat cekodok, boleh gak buat lempeng, buat keropok dan macam2 lagi. Tepung soya juga boleh digunakan dalam masakan untuk menggantikan santan dan susu cair.

Ok...itu saja yang ingin dikongsi buat hari ini.
http://www.cute-smiley.com bye bye!!!!

7 corat coret:

Mas berkata...

kak norma..tepung soya ngan tepung biasa..mana lebih sedapp kak...

Nieza berkata...

oo minum pun leh gak yer tepung tu bagus utk diet tu kak..:)

Cendana Kasih berkata...

Mas- tepung soya ni khas untuk orang yang mengamalkan Artkins diet, sbb orang Artkins takleh amik carbo. Tepung gandum biasa tinggi kandungan karbohidratnya,...so tepung soya ni ler penggantinya...

mana sedap? tepung gandum ler sbb ada kandungan glutein...tepung soya ni peroi jer... kalo nk buat cekodok/kuih kena campur dengan telur, kalo tak cekodok pasti hancur dalam minyak panas

Nieza- yer sume boleh, minum dan masak... tp mahal ler sikit :)

Chempaka Aziz berkata...

amboi mah ko diet artkins? ni amende? boleh minum cam air soya biasa tu ek? cam ni aku nk try gak nnti.cosway dkt je kt gmah aku ni.

Cendana Kasih berkata...

Pet- ko dh kurus melidi, apsal nk diet plak...nyampah aku...kahkahkah...

yer..ni macam air soya ler..jimat dan senang disimpan sbb dalam bentuk serbuk, kalo nk minum bancuh jer.. kalo nk buat taufu far pun senang...

mrsazrul berkata...

salam kak norma..saye pun tengah wat diet atkins nie..thanks ye..akak share la lagi resepi yang kite leh wat dengan tepung soya ni..thanks akak.. :)

myoliza berkata...

cendana,tepung soya x tinggi carbs ker?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...