Selasa, 22 Mac 2011

Kari Ikan Indian Style

Sejak subuh tadi, sampailah sekarang, hujan jer... rasa macam nk sambung tido pun ada. Anak aku along dan anak jiran aku Liza- si Amirul- masing2 ponteng sekolah. Ermm...sik baik dh abis periksa.

Hari ni masak kari ikan, tp style mak aku ler. Akceli teringin nk makan nasi kandar (sejak tengok rancangan Jalan-jalan Cari Makan kat tv3 tu)... tp apakan daya, nk ajak Jebat? HAMPEH ler... so masak ler sndiri.


Kari ikan ni lain dari yang lain taww... ce korang tengok respinyer...

Bahan-bahan
* 1 ekor ikan tenggiri, dibersihkan dan potong ikut suka
* 2 biji bawang besar*
* 3 ulas bawang putih*
* 1/2 inci halia(bahan-bahan * dikisar halus)
* 1 sudu serbuk cili babas (kalo suka lebih pedas)
* 1 sudu kecil serbuk kaskas
* 4 camca besar rempah kari ikan (kalo nk sedap, guna rempah Cap Tarbus, dan kalo rajin- goreng tanpa minyak/sangai dulu rempah ni atas kuali sampai naik bau... )

BAHAN  TUMIS:-
* 2 ulas bawang putih, dihiris halus
* 4 biji bawang merah kecil, dihiris halus
* 1 camca teh halba campur
* 2 tangkai daun kari
* 2 biji cili kering- dipotong kecil

BAHAN LAIN:-
* 2 biji terung. dipotong dan goreng separuh masak
* 3 biji tomato, dibelah dua
* 2 biji cili merah/hijau, dibelah dua,
* 1/4 biji kelapa parut#
* sedikit asam jawa# (kalo ikut style mak aku, ramas/perah kelapa bersama asam jawa ni, kemudian tapis airnya)
* Garam, gula dan serbuk perasa

Cara-cara
1. Bersihkan ikan. Satukan rempah kari ikan dan juga bahan2 yg telah dikisar tadi. Gaul rata.
2. Panaskan 1/2 cawan minyak dalam periuk, tumis bahan2 tumis hingga wangi. Masukkan rempah yg telah dibancuh tadi dan masak hingga terbit minyak. Gunakan api perlahan.
3. Masukkan air, dan kacau. Biar hingga mendidih. Masukkan ikan,santan yang bercampur air asam jawa dan perasakan dgn garam dan serbuk perasa.
4. Bila mendidih, masukkan terung, tomato dan belahan cili hijau dan merah. Biar mendidih seminit dua. Matikan api dan boleh dihidangkan panas2.


Untuk digandingkan dengan lauk kari ikan ni, aku masak ler sayur kubis. Rajin plak sikit, goreng plak ayam, buat sambal kering.. Pun indian style jugak !! Lepas tu goreng papadom. Complete !!!!!

Kubis goreng kunyit.



Ni plak lauk untuk aku yang menyambung kembali diet (setelah seminggu asyik langgar pantang jer....) SUP SAYUR


Ermm...inilah lauk2 hari ini. Dh terhidang kat atas meja. Tunggu Irfan balik dari tadika, so boleh lah kami anak beranak bersantap (tanpa Jebat, coz dia ada seminar )



Ok...sampai sini dulu. Korang masak lauk apa hari ni????  meh tukar ngan kari ikan aku. Nak tak?? hehehe

4 corat coret:

Diana @ Melley Mey berkata...

tengok kari ikan tu... ternampak lagi terung.. alahai... terliur dan terus lapar...

Mas berkata...

wahh..kari la..sedapnya..
kat rumah mas klu kari laku juga tau..he..he..

Kerull berkata...

Salam...wei Noorma lih bukak Noorma Corner ni..hik hik masuk menu tosei sekali aaaaa...

Cendana Kasih berkata...

Diana- pekena ngan paratha...best kan!!! huish..lapa la plak..ujan jer hari ni

Mas- akak ni mmg membesar dengan kari...tp style cenggini laa...kalo teringin nk makan kari melayu, kena pegi umah mak mertua laaa....

Kerull- weii...karang bengkrap la plak Syed Bistro tuh...kahkahkah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...