Isnin, 14 Mac 2011

Apam Gula Melaka

Salam...tika ini guruh berdentum dentam kat Puncak Jalil ni. uish..macam perli kat aku jer. Yelah, setelah sekian lama tak buat kuih (gara-gara diet) hari ni aku buat kuih ler plak...kehkehkeh....

Takde apa yang nk diberi makan pada suami dan anak2. So bangun jer tido, terus le buat kuih apam ni.


Time kasih pada Rossitam (MYR) yang sudi berkongsi resipi. Cuma aku takde stok yis, so gantikan dengan baking powder. Gamaknya sbb tu ler tak merkah kot!! entah laa... tp Jebat kata sedap dan lembut. Dan dalam sekelip mata jer dh licin. Alhamdulillah..selamat diet aku. Kalo tak, hancur...

Bahan-bahan
* 125gm gula pasir
* 125gm gula Melaka - dipotong kecil2
* 150ml air
* 250 gm tepung gandum
* ½ sudu teh soda bikarbonat
* ½ sudu teh yis (bancuh dengan sedikit air suam)
* 1 biji telur
* 100 ml minyak masak

Cara-cara
1. Sediakan acuan dan panaskan kukusan.
2. Masak air bersama gula pasir dan gula Melaka hingga hancur. Tapis dan sejukkan.
3. Ayakkan tepung gandum ke dalam bancuhan air gula. Gaul hingga sebati dan rata.
4. Masukkan soda bikarbonat, yis dan telur. Kacau hingga sebati.
5. Tuang minyak sedikit demi sedikit sambil dikacau rata.
6. Tuang adunan ke dalam acuan dan kukus selama lebih kurang 15 minit atau hingga masak (bergantung kepada saiz acuan).

Baru jer bukak penutup kukus. Nampak tak acuan merah/lompang kecik tu... Haa...tu aku punya.. rasa sikit ler..kang kempunan plak aku... huhuhu....

Aku buat setengah adunan jer. Dapat la 14 bijik setengah. Cukuplah untuk minum petang.Kami makan cenggitu jer, takde kelapa parut (dh lama tak beli kelapa parut, sejak kelapa naik harga...hahaha)

Keratan rentas apam. Gebu dan lembut.



5 corat coret:

Mas berkata...

kak norma...sedappnya apam..
makan time2 hujan ni memang best kan kak..
hulur la sepinggan..he..he..

Cendana Kasih berkata...

Mas- alamak Mas, ujan ler plak, mcm mana nk hantar ni? datang ambik sendiri bleh? hehehe

Nieza berkata...

uishh gebusnya apam ni...memang sedap layan apam time ujan tu pekena ngan kopi panas lagi best......dah bawa pau inti kaya pandan nk tukar ni...hehe

PALATABLE berkata...

Gebunya apam! Kak datang nak makan ni, Norma suka nampaknya masakan India, ada saudara yg berbangsa India ke?

http://treatntrick.blogspot.com

Hann berkata...

suka apam yang gebu macam ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...