Ahad, 20 Mac 2011

Putu

Salam...korang pernah makan putu? bukan putu buluh atau putu bambu yer.. err...sebenarnya aku pun tak tau apa nama sebenar kuih ni, ada orang panggil Putu Perak, tapi bagi kami orang KUALA KANGSAR, kami memanggilnya hanya PUTU.


Dah bertahun aku mengidam nk makan putu ni (sejak dah tak balik Kuala Kangsar) dan hari ni barulah berpeluang merasa kuih kegemaranku ini. Terima kasih kepada Wati yang sudi membelinya kat pekan Lembah nun (sebuah tempat kat Kuala Kangsar) Selain tu Wati belikan Laksa Pak Ngah jugak. Mmg sedap. Puas kami semua makan kat Cameron tuh (walaupun kuahnya sejuk-malas nk panaskan....)

Kuih putu ini ada inti kelapa didalamnya. Kuihnya kering dan boleh bertahan sampai seminggu. Rasanya takdelah manis sangat, seakan manis2 buah saja. Kalo bukan orang Kuala Kangsar, mmg rasa peliklah kuih ni. Contohnya my Jebat, katanya "kuih amende la ni...takde rasa apapun....macam takde perasaan jer...." 
Cisss...tak sayang mulut !!!

Kat tempat lain, aku belum pernah la jumpa kuih putu ni. Tapi kalo sekitar daerah Kuala Kangsar mmg banyak. Orang2 tua suka kuih ni. Makan dengan kopi O pada waktu pagi atau petang- memang sedap !!!

Keratan rentas kuih putu ni. Dalamnya tu inti kelapa yang aku cakapkan tadi. Kelapa ni pun kering. Sbb tu kuih ni boleh bertahan hingga seminggu. 
(ketika tulis entri ni pun, aku tengah makan kuih putu ni. Sanggup aku ketepikan diet ku buat sementara waktu untuk kuih idamanku ini......huish...sib baik berat masih maintain....tak turun, tak naik....still 55kg)



Kesimpulan- Hujan Emas di Kuala Lumpur, Hujan Batu di Kuala Kangsar, walau jauh telah kutinggalkan desa permai itu, namun kuih dikampung masih tetap di hati :)  
Laksa Kuala, Putu Kuala... still the best.

11 corat coret:

Mas berkata...

akak..mas baru jer makan putu ni semalam kat rumah mertua..org kampung yang jual...
memang sedappp...
Mertua mas pun org kuala kangsar tau...he..he..
laksa kuala kangsar sedapp kan kak..mas pun suka...

Cendana Kasih berkata...

laaa...mas kawin ngan orang kualer ke?? ooo...orang kampung teman lah yer...

Mamahikal's berkata...

norma..putu tu mmg rasa ala kadar jew klu utk org lain..tpi kita dibesarkan dgn putu versi cmtu..jdi klu kita dpt makn yg ori cm ko dpt tu,mmg 'feelinggg' tahap gaban ler..klu ko dpt panaskn kejap msa nk mkn tu mmg lgi feel & gebu nyahh..

ZaRisMa................Hannover, Germany berkata...

Bestnyer koi putu ni...Saya pun mmg suka sgt...Sepupu saya pun pandai buat....Mmg rindu sgt nak makan, terus exited bukak blog Norma ingatkan resepi coz teringin sgt nak makan....Tak per ler tgk gambar pun jadik ler....TQ

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ berkata...

kuih putu ni adakalanya lemak2 milkcream. tu yg seap tu...halus buatannya.
tq 4 sharing...

Ely Hasrul berkata...

alamak! xpenah jumpa apetahlagik makan tapi nmpak sedappppp.. terliur la plakk walaupon xpenah rasa (nmpak sgt suka mkn haha)

Fiza Nordin berkata...

amat remeh membuat putu ni noorma...aku dulu masa ngandungkan anak sulung buat putu ni le dgn akak aku...

zarina berkata...

my favourite too..bleh la aku letak entri post nanti bg ko jeles :)

Watie Rose berkata...

eh org kuala jugak ke..samalah suami org kuala,selalu balik sana..kalau singgah lembah mmg tak miss putu ngam apam yg atas daun pisang tuh...

DINSALLEH Iskandar berkata...

Putu ni memang terkenal di Kampung Sayong Lembah... dulu saya masih ingat dikampung saya ada nenek saya di panggil Ngah Timah yang pandai buat kueh ni.... HALUUUUUSSSS.

Cendana Kasih berkata...

Rasanya pernah dengar nama Ngah Timah tu... dulu masa kecik2 saya makan putu ni mmg halus, skang dh kasar..almaklum ler..banyak kemudahan letrik spt blender dll...orang dulu pakai tumbuk/giling.. aduh..teringin nk makan lagi..nk order kat orang kuale ler...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...