Sabtu, 26 Mac 2011

Nasi Dagang

Yuhuuuuuuuuuuuu....akhirnya berjaya jugak buat nasi dagang sendiri..yes! yes!

Sebenarnya masa kat kampung dulu mak aku selalu gak masak nasi dagang ni, tp aku jer yang tak ambik pot. Skang ni baru menyesal kan.

2 bulan sudah, Jebat order beras nasi dagang dari kawan dia budak Kelantan. So dapat ler 2 kilo. Namun disebabkan bininya yang telah diet, so beras tu tersimpan la dalam peti ais.

Malam tadi, macam teringin jer nk makan nasi dagang. Tanpa banyak fikir, terus pegi pasar malam dan cari bahan2nya. Rendam skali beras tu.

Dan....inilah hasilnya. Nasi Dagang bersama sahabat qaribnya, Gulai Ikan Tongkol dan jelatah...


Bestnya dapat makan hasil buatan sendiri. Resipi aku amik dari sini  Terima kasih kak Raihan. Mmg sedap la nasi dagang ni. Kalah yang dijual di pasar malam...hehehe...

Untuk nasinya, aku buat versi kukus. Sbb tu aku rendam beras tu semalaman.


Bahan-bahan
2 cawan beras nasi dagang
Santan cair
Santan pekat
Garam
Bawang merah (dihiris halus)
Bawang putih (dihiris halus)
Halia (dihiris halus)
1 sudu kecil halba

Cara-cara
Beras disatukan. Rendam semalaman atau sekurang2nyer 6 jam. Kemudian turas.
Sediakan periuk kukus. Buat kukusan pertama. Kukus beras sampai setengah masak.Kemudian, gaul dgn santan cair.Santan tu biar dpt basah2 beras tu jer. Kukus lagi sampai nasik masak. Kemudian, gaulkan nasik dgn santan pekat, garam,hirisan bwg, halia dan halba. Masak lagi sehingga bawang dan bhn lain layu. Boleh la dihidangkan.


Resipi Gulai Ikan Tongkol ni terpaksa di modified untuk citarasa orang Melaka dan Perak yang suka makan pedas dan takleh benda2 manis dalam gulai. Tambah plak cili padi... Tapi gulai ikan ni mmg marbeles...

Bahan-bahan:
1 ekor ikan tongkol 500 gm- potong kecil
4 keping asam gelugor(keping)
1 camca besar gula melaka- aku letak sikit jer
1 st garam
1/2 inci halia-hiris
3 ulas bawang putih- diketuk
air secukupnya

**** rebus semua bahan di atas hingga ikan empuk.

Bahan lain:
700 ml santan sederhana pekat
1 batang serai dititik
5-6 biji cili padi- ketuk
1 sudu besar kerisik
garam dan perasa
2 sudu besar cili kisar


Bahan dikisar halus:
8 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1/2 sm lengkuas
2 sudu besar ketumbar
15 biji cili padi kampung
1 st jintan putih
2 biji buah keras- ni aku tak letak sbb takde stok

Cara memasaknya:
1. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bahan kisar hingga wangi.
2. Masukkan cili kisar dan kerisik. Tumis hingga pecah minyak. Masukkan 1 cawan air rebusan, santan, ikan, cili padi, asam gelugor , serai, garam dan perasa. Masak  hingga kuah pekat. SIAP

Kalo kami di Perak,ini dipanggil Jelatah. Nama lain- acar timun nenas. 

Inilah hidangan tengahari kami. Selera Pantai Timur. Mujur semua orang suka


Ok..sampai sini dulu..BYE!!!

10 corat coret:

Mas berkata...

kak norma, mas mas pandai buat nasi dagang...
lama dah tak makan...
sedappnya tengok....

Cendana Kasih berkata...

Mas- waaa... pandai yer.. nanti bolehlah rasa masakan Mas yer :)

l@!l@ berkata...

sdapnya..nnti leh ler cb rsepi awk..

Cendana Kasih berkata...

l@!l@- silakan, silakan...saya yg pertama kali masak ni pun sukses...yehaaa !!!!

Diana @ Melley Mey berkata...

sedapnyaaa.. dah lama diana x merasa nasi dagang.. ari tu jer masa pergi kl.. rindu ler nak makan nasi dagang... terliur tgk nie.. :)

Cendana Kasih berkata...

Diana- haa...tu ada respi sedap..boleh try buat... kalo takde beras nasi dagang pun takpe..leh pakai beras wangi.

anymz berkata...

salam norma
waaah..tahniah lah dah pandai buat nasi dagang.sedap kan kalau buat sendiri.puas makan kan?..

AZLITA AZIZ berkata...

salam Norma...
lamanyer tak makan nasi dagang... selalu mak mertua yg rajin buatkan bila ita balik kelantan...
terliur pulak tengok...

Cendana Kasih berkata...

Kak Anim- yer mmg puas makan, sedap plak tu..hehehe..masuk bakul angkat sendirik....kahkahkah...

Ita- saya mmg suka nasi dagang ni, tp beli jer kat pasar tani/pasar malam...dan kengkadang tu nasinya tak masak, tu yang nk cuba masak sendiri tu...Puas makan...

ma'chiks berkata...

salam, malam ni asyik jumpa nasi dagang je...mak aiii, kita ni sensitip kalau nmpk nasi2 dagang nih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...