Sabtu, 12 Mac 2011

Cencaru Sumbat

Salam Sabtu buat semua. Hari ni masak cepat sikit, sebabnye? nk rilex sambil layan movie. Sebelum tu, wajiblah update blog sikit. Kang boring plak korang asyik memandang benda yang sama jer..

Hari ni tetiba teringat zaman kanak2 dulu. Inilah lauk faberet aku. Tapi mak aku buat guna ikan kembong jer. Kalo mak masak lauk ni, berpinggan-pinggan tambah nasi. Sampai ler badan macam tong drum..wakahkahkah...
Ikan ni aku grill tp tambah la minyak sikit, kang kering plak langsung tak sedap. Resipi hari ni lain sikit, sbb dalam rencah sambal tu aku letak udang kering. Kengkonon cili tu takde lah cair sangat... asalnya guna resipi udang segar/hidup....tp malas ler plak nk frozenkan udang, so bantai ler udang kering...

Bahan-bahan sambal sumbat
-cili merah
-bwang merah
-bawang putih
-sedikit belacan
-sedikit air asam jawa pekat
-garam dan perasa
-udang segar/udang kering

Tumbuk semua bahan sampai halus dan sumbatkan dalam perut ikan cencaru. Kemudian grill/goreng hingga masak.

Ikan yang bakal masuk oven

Dah siap...aku suka garing kehitaman macam ni...hehehe...


Ok...sampai sini dulu yer..

http://www.cute-smiley.comBye-Bye!!

12 corat coret:

Watie Rose berkata...

sukalah ikan cencaru sumbat tuh tp tak pandai nak belah belakang ikan tuh...hehehe

AiDa AzRyN berkata...

faveret aida tuuuu.. :D

Mas berkata...

kak norma, mas pun suka cencaru sumbat ni..sedappkan..he..he..

Sheila Shafea berkata...

Salam ,sdp ni ank suka buat ikan cam ni..gaul gan nasi panas dah cukup...

erinmizie berkata...

salam..sedapnya...nk wat gak la balik kje nnti..

suhailas berkata...

salam...adoi tertiba rasa lapaq...!!sis minyak tuuu sikit keee banyak..or kena agak2 jee...& lepas tuu taruh lam oven nak kena balik2kan tak..???

zurena berkata...

cencaru sumbat ni.. pekena dgn air asam bestnya...

zurena berkata...

cencaru sumbat ni.. pekena dgn air asam bestnya...

Suzi berkata...

sedap...sedap...
terliur...dahlah hari ni mcm teringin sgt nak mkn ikan bakar...esok kena pi pasar cari ikan segar.

Nieza berkata...

uishhh sedapnya my fav ikan ni...my hubby lagi ler suka kalau mkn sekor tak cukup ni...hehe

Cendana Kasih berkata...

Kengkawan semua, terima kasih atas komen entri ni... ikan ada 2 ekor jer, cubit sorang sikit yer...hehehe

Suhailas- minyak janganlah banyak sangat, ala2 manja gitew...hehehe... (tp anak2 suka minyak ikan tu gaul ngan nasi..)
dh masuk dalam oven, agak2 selepas 10 minit, terbalikkanlah...agar msak sekata...

suhailas berkata...

sis,thanks nak gi try da niii....best nii makan panas panas da lee ujan lebat kt shah alam niii..thank yaaaaa sekali lg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...